Wel vraag ik me nog steeds af of de twee vreemde uitglijders van Rosberg op Monza een alternatieve, door Wolff bedachte straf waren, als waarschuwing om nooit meer rottrucs uit te halen. Want hoe zou je hen anders moeten corrigeren? Nu hebben we dankzij zijn beleid een zeldzaam seizoen beleefd zoals in 1988 – met volop spanning, hoewel een doodsaai verloop zoals tijdens de Schumacher-periode meer voor de hand had gelegen. De uitstraling van het duo Wolff/Lauda is eigenlijk één groot toneelstuk in de trant van ‘good cop bad cop’, met Wolff als charmeur en Lauda als brombeer. Daarom noem ik 2014 graag het jaar van de wolff.
Het moet echter worden gezegd dat Rosberg zijn uiteindelijke nederlaag als een kerel heeft gedragen. Toen hij onderweg door zijn team min of meer werd gesommeerd om zijn kreupele Mercedes aan de kant te zetten, maakte hij duidelijk dat hij de gifbeker tot de bodem wenste leeg te drinken. En daarna netjes iedereen feliciteren en sportief TV-commentaar geven, het kon niet op. Al moet je je bij dit soort dingen altijd afvragen of dit echt is gemeend of dat het een opgelegde PR-exercitie was. Maar zelfs dan nog – je moet het maar kunnen opbrengen.
Laatste adem
Als iemand ooit de behoefte voelt om het Formule 1-seizoen 2014 in tien seconden TV-film samen te vatten, dan heb ik een goede suggestie. Halverwege de race kwam de Lotus van Maldonado vuurspuwend het rechte eind af. Zijn Renault-motor was overduidelijk letterlijk zijn laatste adem aan het uitblazen. De Lotus-monteurs in de pits zagen dat natuurlijk ook gebeuren. Ze zaten daarbij hardop en voor de hele wereld zichtbaar te schateren van het lachen.
Lotus heeft zoals bekend mede door de zwakke Renault-motoren een rotseizoen achter de rug, iets wat monteurs meer dan wie ook aan den lijve plegen te ondervinden. Hun reactie was daarom misschien PR-matig niet slim maar wel zeer begrijpelijk. Tenslotte kijkt bij Lotus iedereen ernaar uit om volgend jaar met Mercedes-motoren te gaan rijden. Eindelijk zijn ze van die meuk af, zag je hen denken. Wel erg sneu voor Renault, dat het jarenlang in de Formule 1 uitstekend heeft gedaan en nu dan een keer de plank flink heeft misgeslagen. Hoeveel anti-reclame kan je krijgen voor al die miljoenen die Renault in de Formule 1 heeft gestort? Doet me denken aan Michelin/Indianapolis/2005. Misschien zegt dit voorval ook wel wat over de ‘populariteit’ van Maldonado binnen het team. Ik weet niet of ze ook zo hard zouden hebben gelachen dat dit Grosjean zou zijn overkomen.
Over populariteit gesproken: wat werd Jenson Button zaterdag op de BBC op een geweldige manier in het zonnetje gezet. Het leek me een geregisseerde poging om Ron Dennis duidelijk te maken dat het een schande zou zijn als hij Button niet voor volgend jaar zou behouden. Waar ik het hardgrondig mee eens ben. Maar we kennen Dennis toch? Ik las gisteren zijn publiekelijke oproep aan Deense bedrijven om toch vooral Magnussen te helpen wereldkampioen te worden. Opportunisten zoals Ecclestone en Dennis zeggen nooit iets zonder bijbedoeling – die steevast met geld heeft te maken. Dus wat Dennis eigenlijk bedoelt, is dat Button met zijn looneisen te hoog in de boom zit. Tja, Button heeft dankzij Honda dat geld natuurlijk allang niet meer nodig. Maar Gerhard Berger zei het al eerder eens: “Geld is voor ons niet zozeer een drijfveer, maar de hoogte van een salaris geeft aan hoe goed of slecht je bent.”