Honda wil CO2-neutraal worden
Maar zover is het niet eens gekomen. De bestuurlijke top in Tokio heeft de stekker definitief uit het Formule 1-project getrokken. De redenen liggen voor de hand: sportief gezien lijkt de wereldtitel dankzij Mercedes’ heerschappij voorlopig een utopie, op het financiële vlak zijn de ontwikkelingskosten voor een nieuwe motor (per 2022) te hoog. Daarnaast heeft Honda al het geld hard nodig om een van de belangrijkste doelstellingen voor de toekomst (CO2-neutraal in 2050) te realiseren én om de verdere elektrificatie in de auto-industrie te financieren. Het is daarmee het eerste bedrijf dat uit de Formule 1 stapt en feitelijk zegt geen heil meer te zien in een raceserie met verbrandingsmotoren. Een andere overweging voor Honda om na zeven jaar de Formule 1 vaarwel te zeggen, heeft te maken met de sociale verplichting tegenover werknemers. Personeel en daaraan gekoppeld de werkgelegenheid is voor Japanse firma’s een kostbaarder bezit dan prestige, zo bleek in 2008. Van de ene op de andere dag werd het fabrieksteam destijds opgedoekt en voor een symbolisch bedrag (naar verluidt één dollar) verkocht aan Ross Brawn.
Toyoharu Tanabe, de baas namens Honda van het F1-project. Foto: Motorsport Images
Opnieuw verstandshuwelijk?
Toch is het niet ondenkbaar dat Red Bull noodgedwongen met hangende pootjes terugkeert bij de Fransen. Indien Ferrari en Mercedes hun poot stijf houden heeft de renstal uit Milton Keynes ook geen andere optie: een nieuwe motorleverancier lijkt zich voor 2022 niet aan te dienen. En beweerde Renaults teambaas Cyril Abiteboul onlangs niet dat in de Formule 1 alles mogelijk is? Nou, dan. Het pad voor een hereniging lijkt geëffend. Indien Red Bull voor 2022 geen andere leverancier kan vinden, dan is Renault als fabrikant met de minste klanten kennelijk ook verplicht de oude partner weer motoren te leveren. Lees ook: Tost over vertrek Honda: ‘Jammer, al snel één van de beste motoren geworden’ Rest nog de vraag welke consequenties Honda’s vertrek voor Max Verstappen zal hebben. Contractueel is er na 2021 bij Red Bull een ontsnappingsclausule en hij is gewild bezit. Maar er moet ergens anders, bij een team dat kampioensmateriaal in de aanbieding heeft, ook wel een deur opengaan. Mercedes lijkt, indien Lewis Hamilton voor drie jaar gaat bijtekenen, geen optie. Ferrari is met Charles Leclerc en Carlos Sainz voorlopig ook voorzien. Misschien is McLaren, Renault of Aston Martin in 2022 wel de nieuwe referentie. Het zal Verstappen niet zo gek veel uitmaken: hij is alleen geïnteresseerd in een potente kampioensauto. Niet in de kleur daarvan of het merk.
Foto: Motorsport Images