Weblog: Lessen goede manieren
Formule1
Henk Wagenaar Hummelinck
10 september 2012
David Coulthard neemt in zijn column voor Autosport stelling tegen de rijmentaliteit van wat hij de Playstation-generatie noemt. De jongeren van nu kunnen nog veel van hem leren.
Vroeger was Formule 1-racen veel gevaarlijker dan nu, omdat de auto’s en de circuits zo onveilig waren. Coureurs keken wel uit dat ze geen ongelukken kregen, omdat een crash maar al te vaak slecht afliep.
Tegenwoordig is dat allemaal optimaal geregeld. Nu komt echter het gevaar van de coureurs zelf. Volgens Coulthard heeft de huidige generatie van hun computergames vooral ‘geleerd’ dat een ongeluk niets voorstelt. Dat gevoel wordt in de praktijk alleen maar versterkt doordat de moderne formule-auto’s zo enorm veilig zijn gebouwd. Het is, gelukkig, inderdaad bijna onmogelijk geworden om serieuze verwondingen op te lopen.
Ieder seizoen vallen er klappen die tien jaar geleden absoluut doden zouden hebben opgeleverd. Denk maar aan de crashes van Robert Kubica (Canada 2007) en Mark Webber (Valencia 2010). Of die van vorige week vlak na de start op Spa. Alle discussies over cockpitafscherming (die gewoontegetrouw na enkele weken weer verstommen, net als in 2009) zijn onnodig als de coureurs zich een beetje verantwoordelijker gedragen. Die auto’s zijn echt al veilig genoeg. Maak ze nog veiliger, en het aantal zware ongelukken zal toenemen.
Dit weekend konden wij op Monza opnieuw aanschouwen waartoe de ‘rock apes’ (een benaming uit de jaren zeventig, maar wel duidelijke taal) uit de GP2 in staat zijn. Bijvoorbeeld Fabio Onidi, die zijn rempunt voor de eerste chicane enkele tientallen meters verlegde en onder meer de volmaakt onschuldige Nigel Melker afschoot. Of Marcus Ericsson met zijn idiote en riskante gedrag tijdens de start, op dezelfde plek. Opmerkelijk was daarbij dat de wedstrijdleiding zich daarover niet druk scheen te maken – afgezien van misschien de inlevering van wat startplaatsen bij de eerstvolgende race. Misschien dat dáár hem de kneep zit?
Romain Grosjean en Pastor Maldonado (om nog zo’n wildeman te noemen) schopten het destijds allebei tot GP2-kampioen. Zij hebben beiden duidelijk de vereiste snelheid, maar even duidelijk nog niet de noodzakelijke zelfbeheersing. De GP2 kan alleen een goed opleidingsinstituut voor de Formule 1 zijn als iedere coureur ook verplicht de lessen ‘goede manieren op de baan’ bijwoont (met als gastdocent, zo stel ik me voor, David Coulthard!).
Niet iedereen schijnt die lessen nodig te hebben: Sergio Pérez en Kamui Kobayashi bijvoorbeeld (hoewel de Japanner in de GP2 ook enorm te keer kon gaan). Dit geldt gelukkig ook voor de Nederlandse inbreng in de GP2, Van der Garde en Melker. Zij laten ieder weekend fraaie inhaalstaaltjes zien zonder al te gekke dingen te doen. Maar ja, zullen de anderen zeggen, die moeten eerst maar zien dat ze de Formule 1 halen …
Gerelateerd nieuws
Column Rob Kamphues: Ik heb precies genoeg talent om te zien hoe goed anderen zijn
21 december 2024 09:00 - Column
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Beetje overdreven Hamilton-show, maar: vlak ’m niet uit voor 2025’
09 december 2024 06:59 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Ongelooflijk dat F1-teams hun eigen auto niet begrijpen’
02 december 2024 06:59 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Max Verstappen in de regen op gelijke hoogte met Ayrton Senna’
04 november 2024 07:00 - Column Jeroen Bleekemolen