![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/08/2021-600x338.jpg)
Het windtunnelmodel voor 2021. Foto: Formula1.com.
Inmiddels werkt Liberty al jaren aan deze plannen, zagen we de eerste schetsen voor een 2021-auto al meer dan een jaar geleden en staat het windtunnelmodel al maanden in de tunnel. Maar laat het maar aan de tegenliggende teams om telkens tot het laatst mogelijke moment te wachten met écht protesteren om zo dwars mogelijk te liggen – nadat ze de deadline eerder dit jaar al van juni naar oktober hebben gekregen. Uitstel, afstel? Lees ook: Weblog: Liberty Media heeft de kans op een regelrevolutie al gemist Van de (tien) teams is bekend dat er zes tegen de voorgestelde veranderingen zijn. Niet officieel, maar als publiek geheim. Het gaat om Mercedes en Racing Point, Red Bull en Toro Rosso, en Ferrari en Haas. Wie heeft opgelet aan hoe dit is opgeschreven, zal het niet ontgaan dat dit telkens topteams en hun B-teams zijn. Machtskartels, dus. Met aan de andere kant een blokje van vier: Renault, McLaren, Alfa Romeo en Williams. Zonder op alle technische, financiële en sportieve details in te gaan, is het denk ik in de eerste plaats belangrijk ons iets te herinneren: dat Formule 1 autosport is, en we mooie races en competitie willen zien. In 2019 hebben we veel leuke races gezien, maar een blik op de WK-stand leert hoe verontrustend ver de top drie ‘los’ is. Nummer vier McLaren ligt 212 punten achter nummer drie Red Bull, en liefst 501 punten achter voortijdig kampioen Mercedes.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/10/1017829960-SUT-20191013-MS2_4168-600x400.jpg)
Ferrari en Mercedes gaan niet alleen op de baan voorop, maar ook in het protest. Foto: Motorsport Images.
Het protest en Ferrari’s dreigement met haar veelbesproken veto moeten echter serieus genomen worden: een voorstel voor nieuwe motorregels werd eerder zo ver afgezwakt dat het op motorisch vlak feitelijk allemaal hetzelfde blijft. Geen wonder dat de tegenstanders hun pijlen nu op de 2021-auto’s durven te richten, met de topteams die zelfs een alternatief concept zouden hebben uitgetekend… Alsof Ajax ineens de spelregels bepaalt in de Eredivisie. De topteams zetten in op wat ze een compromis noemen, terwijl de huidige ‘regelrevolutie’ dat feitelijk al is, nog amper een revolutie te noemen valt. Zie hoe hoog de budget cap-lat alsnog ligt: 155 miljoen euro. Teams als Haas, Alfa Romeo, Toro Rosso, Williams en – naar eigen zeggen – zelfs fabrieksformatie Renault komen daar niet eens aan.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/10/1016901857-SUT-20180915-dcd1815se146-600x400.jpg)
Mercedes-chef Toto Wolff in gesprek met Formule 1’s Chase Carey en Ross Brawn. Foto: Motorsport Images.
Om eindelijk voor echte verandering te zorgen, moet Liberty Media het misschien eindelijk anders aanpakken. Wie steeds hetzelfde doet, mag immers geen andere uitkomst verwachten. Niet meer overleggen, dus, niet meer praten. Doen. Heerlijk hypocriet is namelijk hoe de teams zelf Liberty Media eerder nog opriepen minder ‘democratisch’ te zijn, maar ze als puntje bij paaltje komt toch allemaal hun zegje willen doen – en stem laten gelden. Laat Liberty de teams nu eens het zwijgen opleggen, met de mond vol tanden laten zitten in wat voor vergaderzaal ze woensdag ook bij elkaar komen. Gewoon dictatoriaal duidelijk zijn. De poot stijf houden. ‘Daar ligt de deal. Daar is de deur. Kies maar.’ We hebben het hier immers (maar) over een sport. Niet over de Brexit. Lees ook: Weblog: Liberty’s moderne zakelijkheid gaat het niet redden in een F1 vol ego’s en eigenbelang
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/10/1015310928-LAT-20180610-_1ST0503-1500x1000.jpg)
De Formule 1-top, van links naar rechts: Sean Bratches, Chase Carey, Ross Brawn.