Even terug naar 2010. Toen was er behoefte aan verse aanwas, omdat het startveld door het wegvallen van Honda en Toyota gedecimeerd dreigde te worden (allemaal vanwege de hoge kosten, dus niets nieuws onder de zon). Drie debutanten-met-potentieel werden toen hooghartig door Ecclestone de deur gewezen, voornamelijk omdat ze weigerden om de door hem verplicht gestelde Cosworth-motoren te gebruiken. Reken maar dat Ecclestone daar financieel zéér bij gebaat zou zijn.
In plaats daarvan strikte hij drie ‘groentjes’ (Virgin, HRT en Lotus), die het met meer enthousiasme dan verstand wel met die waardeloze maar goedkope Cosworth-motoren wilden proberen. Het armlastige Williams bezweek ook voor deze deal, presteerde in 2010 niets en toonde daarmee aan dat die motoren inderdaad niet deugden.
Dat alles gebeurde onder de het mom van een plan voor een ingrijpende ‘budget capping’ voor 2010, waarover toen uitvoerig met de teams werd gesproken. Uit die gesprekken kwam echter niets nuttigs voort, zodat die drie groentjes zich in 2010 zagen geconfronteerd met tegenstanders die allemaal vijf of zes keer zoveel geld te besteden hadden (én dus ook nog eens betere motoren hadden).
Om die drie nieuwelingen niet gelijk al in het eerste jaar de gordijnen in te jagen werd een nieuwe, schijnbaar gunstige (namelijk vanaf plaats 10 beginnende) WK-puntentelling ingesteld. Het haalde allemaal niets uit, want zelfs een tiende plaats was voor deze beginners te hoog gegrepen. HRT is inmiddels allang ter ziele en Virgin (nu Marussia) en Lotus (nu Caterham) bijna.
Ecclestone vindt na vijf jaar aanmodderen eindelijk de euvele moed om het startveld te saneren door indirect Caterham, Marussia en misschien ook nog wel andere teams een rotschop te verkopen. Indirect? jawel, want hij kan het natuurlijk niet verkopen door deze teams openlijk een rotschop te verkopen. Nee, dit gebeurt op een achterbakse wijze de maffia waardig.
Er zijn twee voor de hand liggende scenario’s om een en ander langs een omweg te ‘regelen’: ofwel door teams toestemming te geven om drie in plaats van twee auto’s in te zetten (wat nu gebeurt) ofwel door customer teams (klantenteams) toe te staan. Natuurlijk is een Marussia of een Caterham volmaakt kansloos tegen een derde Ferrari of Mercedes. Het enige dat er daarom verder nog moet gebeuren is een nieuwe clausule in het reglement opnemen, waarin staat dat iedereen in Q1 welkom is maar dat er op de startopstelling slechts plaats is voor maximaal 22 auto’s. Reken maar dat de lol er voor de eeuwige niet-kwalificeerders heel snel af is.