Weblog: Met die verkoop voor 152 miljoen euro is Williams er nog lang niet
Motorsport Images
Daan de Geus
26 augustus 2020
Het team van Williams is gered. Of althans: de historische Williams-naam blijft na de overname door Dorilton Capital behouden voor de Formule 1. Dat is één van de afspraken rond de verkoop voor 152 miljoen euro. Al is Williams er daarmee nog lang niet.
Williams’ problemen gaan namelijk (veel) verder dan het financiële plaatje, of het behouden van de naam, en zijn van existentiële aard. Maar om het eerst maar even over geld te hebben: van die 152 miljoen euro – volgens Bloomberg – kan gelijk veertig miljoen worden afgetrokken. Dat is al opgegaan om uitstaande leningen en andere kosten af te betalen.
Resteert: 112 miljoen. Al moet de tijd uitwijzen hoeveel naar het team en hoeveel naar aandeelhouders gaat. 112 miljoen is alsnog niet de hoofdprijs, het is amper een derde van wat teams als Mercedes, Ferrari en Red Bull per jaar uitgeven. Het laat zien hoever Williams – de laatste titel stamt uit 1997, de laatste zege uit 2012 – is gevallen. En tegen wat voor achterstand het op de echte top aankijkt.
Wie denkt dat Williams’ terugval een recent verschijnsel is, komt bedrogen uit. Ja, er was een revival in 2014, maar die was ingegeven door de toen dominante Mercedes-motor en zwakte vanaf 2015 snel af. De Duitse krachtpatser achterin verbloemde dat Williams ook toen geen écht goede auto’s bouwde. Dat er op managementniveau veel mis ging. En dat is eigenlijk al decennia zo.
Spiegels en bezems
Als ik bij Dorilton Capital degene was die het spaarpotje met ‘Williams’ erop beheerde, zou ik wel weten waar ik mijn eerste geld aan zou uitgeven. Een flinke hoeveelheid spiegels die de Williams-top zichzelf eens goed kunnen voorhouden, en een vrachtwagenlading bezems om er lekker doorheen te halen op de fabriek in het Engelse Grove. Williams staat zich er immers op voor een traditieteam te zijn en is er ook nu – terecht – trots op dat de teamnaam en het erfgoed behouden blijven, maar of ik ook zo zou pochen dat de ‘cultuur en identiteit’ behouden blijven, weet ik niet. Zeker niet na de afgelopen twee seizoenen als laatste te zijn geëindigd en ook nu weer onderaan te staan. Begrijp me niet verkeerd, Williams ís een mooi team, maar misschien is dat gedweep met die traditie ook wel de crux: traditie kan ook in de weg staan van vooruitgang – en adapt or die is de oudste Formule 1-wet. Als Williams sinds pakweg 1997 (of vooruit, de BMW-jaren) één ding heeft gedaan, is het wel in het verleden blijven hangen. En stilstand is achteruitgang in de Formule 1.Gerelateerd nieuws
Het Jaar van Carlos Sainz: door Ferrari aan de kant geschoven voor Hamilton
22 december 2024 18:10 - Het Jaar van
Het jaar van Alex Albon: brokkenpiloot veroorzaakt weer schade bij Williams
21 december 2024 15:00 - Het Jaar van
Sainz openhartig over Ferrari-exit: ‘Ik was er 99% zeker van dat ik bij Ferrari zou blijven’
18 december 2024 13:00 - Nieuws
Franco Colapinto blikt terug op eerste Formule 1-seizoen: ‘Had wat fouten kunnen vermijden’
16 december 2024 08:00 - Nieuws