Weblog: Na de koningsklasse begint zaterdag met de Formule 2 ook de ‘prinsenklasse’
FIA FORMULA 2
Marijn Sourbron
27 maart 2019
De Formule 1 is ondertussen al bijna toe aan de tweede race van het seizoen 2019. Maar dit weekend begint in het kielzog van de koningsklasse ook de ‘prinsenklasse’: de Formule 2. In Bahrein begint de laatste opstapklasse naar de Formule 1 aan haar seizoen. De grootste talenten van de F2, de voormalige GP2, stromen elk jaar door naar de F1. Denk maar een Leclerc, Hamilton, Russell of Gasly. Maar ieder jaar staan er nieuwe talenten klaar om die gaten op te vullen.
Ga het lijstje maar eens na, van alle piloten die in 2019 een zitje hebben in de Formule 1, heeft de helft in de F2 of GP2 gereden. Zes daarvan werden zelfs kampioen in de opstapklasse. De series staat bekend om incidentrijke races, gewaagde strategieën en een veelvoud aan racewinnaars per seizoen. De piloten zijn nog niet zo bekend en de wagens zijn natuurlijk niet zo snel als hun grotere broers, maar dat maakt het kampioenschap niet minder boeiend. En dat heeft verschillende redenen.
eerste meters in de Ferrari mag maken, won vorig jaar op opmerkelijke wijze de Europese Formule 3 en komt dit jaar uit voor Prema Racing. Dat was vorig jaar het team van Nederlander Nyck de Vries, die dit jaar uitkomt voor ART Grand Prix. Dat Franse team leverde vorig jaar de F2-kampioen met George Russell. De Vries won vorig jaar drie races en eindigde uiteindelijk vierde in het kampioenschap.
De top drie van het 2018 rijdt dit jaar in de F1: Russell bij Williams, Norris bij McLaren en Albon bij Toro Rosso. De Vries begon trouwens uitstekend aan het seizoen. De F2-teams hebben zes dagen, verdeeld over Jerez en Barcelona, de tijd hun bolide voor 2019 klaar te stomen. Vier keer voerde Nyck de Vries aan het eind van de dag de tijdsranglijsten aan.
(tekst loopt door onder de foto)
Voor de vrouwelijke autosportfans heeft de Formule 2 misschien wel een extra troef. Sinds dit seizoen rijdt er bij BWT Arden namelijk een vrouw mee in Tatiana Calderon. Zij is tevens ook testrijder bij Alfa Romeo Racing in de F1.
U leest het, ingrediënten genoeg om een interessante raceklasse te vormen. Ik volg de klasse al sinds 2014 toen Stoffel Vandoorne, mijn landgenoot, debuteerde in de GP2. En dat zal dit jaar niet anders zijn. Voor mij geen één maar drie interessante races per weekend.
Te beginnen bij de wagens. Geen voorspelbare top zes elk raceweekend, want alle teams rijden met dezelfde wagen: een Dallara-chassis met een 620 pk sterke V6-motor. Aerodynamisch zijn de auto’s veel minder ontwikkeld dan Formule 1-bolides, wat zorgt voor meer close racing. Dat leverde meermaals dubbele inhaalmanoeuvres op afgelopen seizoen, in bocht drie van de Red Bull Ring slaagde Artem Markelov er zelfs drie wagens in één keer in te halen. Ook het showgehalte van de wagens mag er zijn: ze produceren een ruw geschreeuw en de uitlaat spuwt regelmatig vlammen, wat voor een dramatische toets zorgt.
Verder is er het aparte format van de F2. Elke raceweekend bestaat uit twee races. Geen race van meer dan anderhalf uur zoals bij de koningsklasse, maar twee kortere races: een feature race op zaterdag en een sprint race op zondag. Die eerste duurt ongeveer 60 minuten waarin elke piloot ook een verplichte pitstop moet maken. De sprint race daarentegen duurt 45 minuten en heeft geen verplichte stop.
Opvallend aan de sprint race is de gridformatie. Die wordt gemaakt aan de hand van de uitslag van de feature race. De top 8 van de race op zaterdag wordt omgedraaid voor de race op zondag. Bovendien zorgt de sprint race er weleens voor dat een coureur een gewaagde strategie probeert. Zoals Charles Leclerc in 2017, die in de sprint race in Bahrein pitte in ronde 15 van 23. De Monegask kwam terug op de baan in P14 en haalde op nieuwe softs in acht ronden het hele veld in. Twee races met elk hun karateristieken per weekend zorgde vorig jaar voor 10 (!) verschillende racewinnaars, dubbel zoveel als de Formule 1.
Ten derde zijn er de banden. Geen drie compounds per weekend zoals bij de F1, maar slechts twee bandensoorten: primes en options, ofwel hards en softs. Lekker eenvoudig dus. Tot slotte zijn er de circuits: het zijn allemaal omlopen waarop de Formule 1 ook rijdt. De kalender loopt gelijk, alleen reist de F2 maar af naar 12 van de 21 tracks. De iconische circuits zoals Monaco, Spa en Silverstone staan gelukkig wel op de F2-kalender.
Legendarische banen, incidentrijke races en gelijkwaardige auto’s, dan rest er nog maar één ingrediënt om tot een interessante klasse te komen: goede piloten. De bekendste van allemaal is in 2019 ongetwijfeld Mick Schumacher, zoon van zevenvoudig wereldkampioen F1 Michael. De youngster, die volgende week zijn