Formule1
Henk Wagenaar Hummelinck
19 maart 2012
Toen ik zondagmorgen Pastor Maldonado door het beeld van mijn TV zag stuiteren, moest ik denken aan een verhaal dat ik onlangs in een Engels autosporttijdschrift las.
De bottom line van dat artikel was dat het een slechte zaak was dat tegenwoordig acht van de vierentwintig huidige Formule 1-coureurs geld moeten meebrengen om Formule 1-coureur te kunnen zijn. Want, zo riep de auteur met de handen virtueel ten hemel geheven, in 2008 waren het er maar twee.
En een kwart eeuw geleden, tijdens de periode van de pre-kwalificaties, waren er enkele tientallen, zeg ik dan. Bovendien, wat is er mis met het principe van de pay-driver? Kijk naar de loopbaan van Lauda, Schumacher, Alonso en Vettel. Die begonnen ook ooit hun Formule 1-leven als pay-driver en ze werden allemaal wereldkampioen. Dat was dus geen verspild geld, zou ik zeggen.
Tegenwoordig rijdt ook iemand als Sergio Perez in de Formule 1 bij de gratie van een dikke oliesponsor. Peter Sauber lacht zich vast kapot. Zo’n coureur zou toch geen sponsors nodig moeten hebben om aan de bak te komen? Maar laat ik terugkeren naar de hoofdpersoon van dit verhaal: Pastor Maldonado, de man die ooit een enorme schorsing plus een ‘levenslang rijverbod in Monaco’ kreeg opgelegd omdat hij een te hulp schietende baancommissaris ondersteboven had gereden.
Bij het artikel stond namelijk ook een lijstje met daarop de bedragen die de teams in 2011 aan prijzengeld ontvingen. Dat wordt niet per race of per punt uitgekeerd. Er wordt uitsluitend gekeken naar de plaats in de eindrangschikking van het wereldkampioenschap. De wereldkampioen 2011 kreeg 37 miljoen, nummer twee 31 miljoen, nummer drie 25 miljoen, enzovoorts.
Als je in die lijst naar het verschil keek tussen de nummers vijf en acht, dan bleek dat 32 WK-punten 8 miljoen dollar waard waren. Oftewel: in 2011 was ieder WK-punt een kwart miljoen waard. Maldonado vergooide in Australië met zijn domme crash acht zekere WK-punten. Dat gaat Williams aan het einde van het seizoen dus globaal twee miljoen dollar schelen. Plus de reparatiekosten niet te vergeten.
Wat Maldonado zondag wél heeft bewezen, is dat de nieuwe Williams met een semi-topper achter het stuur heel wat punten bij elkaar zou kunnen rijden. Een semi-topper zoals … Nico Hülkenberg misschien? Ik heb me altijd afgevraagd, wat Frank Williams destijds bezielde om deze Schumacher-in-spé in te ruilen voor Maldonado. En ik weet zeker, dat de Williams-baas dat inmiddels ook doet.
Gerelateerd nieuws
Weblog – Gewoon achteraan parkeren: de oplossing voor F1’s gridstraffen farce?
17 september 2022 10:00 - Nieuws
Alpine’s pijnlijke Piastri-soap: Complexe contracten, nachtelijke tweets en de Ricciardo-vraag
03 augustus 2022 12:00 - Nieuws
Weblog: De nieuwe F1-kalender is ongebreideld ongepast opportunisme ten top
11 november 2020 12:23 - Weblog