Weblog: Safety Car Blues
Henk Wagenaar Hummelinck
10 oktober 2012
De komst van de safety car op de baan verstoort het verloop van een race per definitie aanzienlijk. Soms vraag je je echt af, of dat middel niet erger is dan de kwaal – al wordt een race er daarna in de regel niet saaier op.
Toch zijn er volgens mij andere middelen, die de veiligheid op gelijkwaardige wijze zouden kunnen dienen. Daar wil ik later graag nog eens op terugkomen. Los daarvan vind ik sommige regels betreffende het doen en laten rondom de safety car behoorlijk oneerlijk.
Ten eerste is de standaardprocedure dat de gelapte auto’s tussen de koplopers worden weggehaald alvorens de race wordt hervat. Dat lijkt in orde, want niemand wil na de herstart zien dat een verdwaalde HRT de ontketende koplopers in de weg zit. Bij de oplossing van dat probleem koos de FIA mijns inziens de weg van de minste weerstand, door de man in de safety car toe te staan om die hinderlijke achterblijvers voorbij te wuiven.
Deze rijden dan met gezwinde spoed naar de staart van de file achter de safety car toe. Daarbij lopen ze dus een volle ronde in – niet alleen op de koplopers (wat natuurlijk niets uitmaakt) maar ook op hun naaste concurrenten direct vóór hen (vanaf plaats vijf of zes achter de safety car, maar in elk geval áchter de koplopers en dus niet in aanmerking komend voor dit voordeeltje). Dat zou niet moeten kunnen gebeuren.
Volgens artikel 40.9 en 40.12 van de Formula 1 Sporting Regulations moeten deze boffers deze inhaalronde afleggen ‘at reduced speed’ respectievelijk ‘at appropriate speed’. Kenmerkend voor de vaak (bewust?) wollige taal van de FIA is dat niet wordt aangegeven hoe snel dat precies moet zijn. Dat kan gezien de stand van de huidige elektronica toch veel beter worden geregeld, lijkt me. Feit blijft, dat de druk doende marshals vast geen oog hebben voor een onverwacht passerende auto.
Zo’n safety car rijdt er niet voor niets, dus daar moet iedereen gewoon achter blijven. Via de boordradio moet het mogelijk zijn om achter de safety car wat mensen van plaats te laten verwisselen.
Gerelateerd nieuws
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Max Verstappen in de regen op gelijke hoogte met Ayrton Senna’
04 november 2024 07:00 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: Norris laat ook nu wéér steken vallen
28 oktober 2024 06:50 - Column Jeroen Bleekemolen
Bernd Mayländer al 25 jaar in de safety car: ‘Bij de beste races hoef ik niks te doen’
11 oktober 2024 10:30 - Nieuws