Formule 1 lijkt soms verdacht veel op een WK paarrijden: eerst twee Mercedessen, dan twee Ferrari’s en dan twee Williamsen. Pas daarna wordt het spannend en leuk, met een aan elkaar gewaagd groepje bestaande uit Lotus, Sauber, Toro Rosso, Red Bull (vooralsnog) en Force India. In China besteedde de TV opvallend veel aandacht aan die middenmoot. Terecht, want daar vond de actie plaats. Goed voor smaakmaker Max Verstappen, die zich zo letterlijk flink in de kijker kan rijden.
Kijkend naar RTL Duitsland viel het me op hoe bang de commentatoren voor de bemoeienissen van de stewards zijn als er iets spannends gebeurt, zoals de ‘overval’ van Verstappen op Ericsson. Dat is niet bedoeld als aanmerking op die RTL-mensen, maar wel op de FIA. Ondanks de toezeggingen van eind vorig jaar dat de stewards zich een beetje normaler zouden gaan gedragen, is het sindsdien eerder de andere kant op gegaan. Maar in China hielden ze zich terecht weer gedeisd.
Hülkenberg was de eerste uitvaller van de race. Kan de coureurs nu niet eens worden aangeleerd om hun defecte auto’s zo ver mogelijk van het asfalt neer te zetten, op een plek waar deze zonder gevaar voor de baancommissarissen kan worden verwijderd? En – op gevaar af dat ik weer de OCA-brigade over me heen krijg: ik zag weer minstens tien baancommissarissen met de rug naar het Formule 1-verkeer toegekeerd aan de Force India sjorren. Met de safety-car in de buurt is dat één ding, maar dit zou onder geel (of voor mijn part dubbel geel) niet moeten mogen. Bij het ongeluk van Bianchi was het ook een godswonder dat er geen baancommissarissen werden gewond of gedood.
Heb je in de 16e ronde de gezichten van de Red Bull-mensen in de pits gezien, toen Kvyat zijn smeulende auto aan de kant zette? Deed me denken aan de Grand Prix van Abu Dhabi van vorig jaar, toen Maldonado’s Lotus in de hens ging. Toch mag Red Bull de schuld niet alleen bij Renault zoeken – gezien het gemak waarmee ene Max Verstappen uit Red Bull’s B-team het A-team voortdurend voor schut zet.
Eigenlijk gaat Sauber dit jaar als de brandweer. Beide auto’s rijden immers bijna continu in de punten, met aan boord twee heftige pay-drivers. Heeft natuurlijk mede te maken met hun Ferrari-motoren, maar toch. Ik wed trouwens dat ze daar even geen Nederlander meer kunnen zien. Eerst was daar de veelbesproken ruzie met Giedo van der Garde, in China was het Verstappen die de twee Saubers de oren waste. Ik heb echt te doen met Giedo. Immers, wat Ericsson kan, kan Giedo ook – en heel wat beter.
Ricciardo lijkt mij de ideale werknemer. Voor iemand die vorig jaar drie Grands Prix won, is hij dit seizoen in elke race opmerkelijk monter aan de slag om met ondermaats materiaal één of twee schamele puntjes binnen te harken. Ik hoop voor 2016 op een Red Bull-koppel Ricciardo-Verstappen.