Sutton Images
Daan de Geus
23 september 2014
Natuurlijk zijn er meer coureurs wier toekomst niet zeker is – zoals McLarens Jenson Button en Kevin Magnussen, of Caterhams Marcus Ericsson, Lotus-coureur Romain Grosjean en het bij Marussia gestalde Ferrari-talent Jules Bianchi – maar voor de vijf coureurs in deze lijst, is het vijf voor twaalf. Met nog vijf Grands Prix te gaan moeten zij nu echt bewijzen dat ze een langer verblijf in de Formule 1 verdienen.
Jean-Eric Vergne
Vijf voor twaalf betekent voor de Fransman bewijzen dat hij niet dertien in een dozijn is. In Singapore zette de Toro Rosso-coureur met een geweldig aanvallande rit naar P6 alvast een goede stap, maar is dat niet een gevalletje too little, too late? Vergne kan geweldig snel zijn, maar is dat niet vaak genoeg. Red Bull liet Vergne daarom al eerder weten in hem geen wereldtopper te zien en aangezien hij straks geen steun van de energiedrankfabrikant meer krijgt, zal hij de laatste vijf races dus eindelijk eens een constant sterke reeks moeten neerzetten om een ander team te overtuigen hem een tweede kans te geven. Adrian Sutil
Als hij nog bij Force India had gezeten, had hij vast weer een solide jaar gehad, maar door de (noodgedwongen) overstap naar Sauber is Sutils Formule 1-loopbaan ondanks een vermeend doorlopend contract op de tocht komen te staan. Is bij vlagen nog altijd snel, maar kan dat in de onwillige en onbetrouwbare C33 niet omzetten in punten. Dat hij het – al komt dat volgens geruchten door een nog altijd aanhoudend gewichtsnadeel – moeilijk heeft met teamgenoot Gutiérrez doet zijn zaak geen goed, net als het feit dat de 31-jarige Duitser minder sponsorgeld dan veel van zijn jongere rivalen heeft. Esteban Gutiérrez
Wist in rookiejaar 2013 niet te imponeren, maar kreeg een tweede kans die gepaard ging met de boodschap dat hij beterschap moest tonen. Dat heeft de Mexicaan niet gedaan. Hij blijft te wisselvallig, in de zin dat hij soms snel is, maar het bijna net zo vaak weer verpest met een fout. Verder is Gutiérrez vaak onopvallend. In Singapore brak hij daar echter goed mee met een sterk kwalificatie-optreden. Die lijn moet hij nu doortrekken, zeker omdat Saubers testrijder Giedo van der Garde zeker lijkt van promotie. Max Chilton
Chilton is zo’n coureur die voor z’n geld wordt gekozen en niet z’n talent. Zolang het geld blijft stromen, komt het vast goed met de Brit, maar gezien de stoelendans die Marussia in België (bijna) uitvoerde vanwege ofwel hoge financiële nood óf wanbetaling door Chiltons geldschieters, is het toch wel tijd eens wat te laten zien. Zodra iemand aanklopt met een groter of vergelijkbaar sponsorbudget, gaat talent immers toch meetellen. Kamui Kobayashi
Werd door Caterham binnengehaald als wild card om voor verrassingen te zorgen, maar dat heeft Kobayashi nog niet gedaan. Rijdt Ericsson er steevast uit, maar dat is niet genoeg. Bianchi laat bij Marussia tweewekelijks zien dat je uit kan blinken in de achterhoede, wat Kobayashi te sporadisch doet. Moest Spa uitzitten en keerde daarna sterker terug. De schop onder z’n kont lijkt dus effect te hebben gehad. Hopelijk voor Kobayashi werkt de trap nog wat langer door, al is het door de financiële perikelen bij Caterham de vraag of we hem überhaupt terugzien in 2014. Als Kobayashi kansen krijgt bij Caterham, is het aan de Japanner om te bewijzen dat een permanente afwezigheid inderdaad een gemis zou zijn.
Vijf voor twaalf betekent voor de Fransman bewijzen dat hij niet dertien in een dozijn is. In Singapore zette de Toro Rosso-coureur met een geweldig aanvallande rit naar P6 alvast een goede stap, maar is dat niet een gevalletje too little, too late? Vergne kan geweldig snel zijn, maar is dat niet vaak genoeg. Red Bull liet Vergne daarom al eerder weten in hem geen wereldtopper te zien en aangezien hij straks geen steun van de energiedrankfabrikant meer krijgt, zal hij de laatste vijf races dus eindelijk eens een constant sterke reeks moeten neerzetten om een ander team te overtuigen hem een tweede kans te geven. Adrian Sutil
Als hij nog bij Force India had gezeten, had hij vast weer een solide jaar gehad, maar door de (noodgedwongen) overstap naar Sauber is Sutils Formule 1-loopbaan ondanks een vermeend doorlopend contract op de tocht komen te staan. Is bij vlagen nog altijd snel, maar kan dat in de onwillige en onbetrouwbare C33 niet omzetten in punten. Dat hij het – al komt dat volgens geruchten door een nog altijd aanhoudend gewichtsnadeel – moeilijk heeft met teamgenoot Gutiérrez doet zijn zaak geen goed, net als het feit dat de 31-jarige Duitser minder sponsorgeld dan veel van zijn jongere rivalen heeft. Esteban Gutiérrez
Wist in rookiejaar 2013 niet te imponeren, maar kreeg een tweede kans die gepaard ging met de boodschap dat hij beterschap moest tonen. Dat heeft de Mexicaan niet gedaan. Hij blijft te wisselvallig, in de zin dat hij soms snel is, maar het bijna net zo vaak weer verpest met een fout. Verder is Gutiérrez vaak onopvallend. In Singapore brak hij daar echter goed mee met een sterk kwalificatie-optreden. Die lijn moet hij nu doortrekken, zeker omdat Saubers testrijder Giedo van der Garde zeker lijkt van promotie. Max Chilton
Chilton is zo’n coureur die voor z’n geld wordt gekozen en niet z’n talent. Zolang het geld blijft stromen, komt het vast goed met de Brit, maar gezien de stoelendans die Marussia in België (bijna) uitvoerde vanwege ofwel hoge financiële nood óf wanbetaling door Chiltons geldschieters, is het toch wel tijd eens wat te laten zien. Zodra iemand aanklopt met een groter of vergelijkbaar sponsorbudget, gaat talent immers toch meetellen. Kamui Kobayashi
Werd door Caterham binnengehaald als wild card om voor verrassingen te zorgen, maar dat heeft Kobayashi nog niet gedaan. Rijdt Ericsson er steevast uit, maar dat is niet genoeg. Bianchi laat bij Marussia tweewekelijks zien dat je uit kan blinken in de achterhoede, wat Kobayashi te sporadisch doet. Moest Spa uitzitten en keerde daarna sterker terug. De schop onder z’n kont lijkt dus effect te hebben gehad. Hopelijk voor Kobayashi werkt de trap nog wat langer door, al is het door de financiële perikelen bij Caterham de vraag of we hem überhaupt terugzien in 2014. Als Kobayashi kansen krijgt bij Caterham, is het aan de Japanner om te bewijzen dat een permanente afwezigheid inderdaad een gemis zou zijn.
Gerelateerd nieuws
Terug met Giedo van der Garde naar Monaco 2013: ‘Kimi viel zo het water in’
18 oktober 2024 07:00 - Nieuws
Van der Garde zwaait af als coureur, maar blijft betrokken bij Formule 1
16 december 2023 11:15 - Nieuws
Toyota-teambaas Kobayashi onder de indruk van De Vries: ‘Zou zeker in ons team passen’
02 juli 2022 10:00 - Nieuws