Giedo van der Garde is na de eerste dag op Silverstone nog niet tevreden over de auto. Er moet nog veel gebeuren. Metname de banden blijven voor problemen zorgen.

“Ik ben nog niet tevreden. In de hoge snelheidsbochten ligt de auto goed, is ‘ie stabiel, maar in de lowspeed bochten hebben we problemen met overstuur en tractie. Het is natuurlijk jammer dat we vanochtend nauwelijks aan rijden toe zijn gekomen. Ik had graag de prototype banden willen proberen.”

Giedo van der Garde beseft dat er samen met het team nog veel werk verzet moet worden. “Het enige positieve is dat we vanmiddag 18 ronden op een set banden hebben gereden.”

Bandenbeheer

De Nederlander heeft moeite met de huidige Pirelli’s. “Dit heeft niks meer met racen te maken. Dit is enkel nog tyre control, bandenbeheer. In Canada kon ik de eerste zes ronden racen en zelfs Paul di Resta goed bijhouden, maar daarna ging het helemaal mis.”

Dat hij tijdens de race zo veel tijd verliest op teammaat  Charles Pic heeft te maken met de rijstijl van de Fransman. “Pic rijdt veel ‘hoekeriger’ dan ik. Die rijstijl spaart de banden veel meer. Ik leun er juist veel meer op.”

Van der Garde beseft dat hij zo niet verder kan. Hij werkt samen met het team hard aan een oplossing, maar eenvoudig is het allerminst. “Het is niet makkelijk om je rijstijl aan te passen. Ik denk dat we een tussenweg moeten vinden. Ik moet me deels aanpassen en het team moet ook een manier vinden de auto te verbeteren.”

Canada

Natuurlijk komt ook de Grand Prix van Canada ter sprake. Giedo van der Garde raakte daar in opspraak nadat hij met zowel Mark Webber als Nico Hülkenberg in aanraking kwam. “Wat er in Canada gebeurd is, moet je snel naast je neer leggen. Natuurlijk ben ik er twee dagen flink ziek van geweest. Alles zat tegen. Maar als rookie moet je dit soort weekenden ook mee maken. Daar leer je van en alleen zo kun je een stap vooruit maken.”