De gereviseerde versie van de Honda-motor werd door de Japanners met veel bombarie aangekondigd. De motor zou net zo goed zijn als die van Ferrari. Vooralsnog heeft McLaren die uitspraken nog niet weten te onderstrepen met snelle tijden.

Jenson Button en Fernando Alonso staan aan het eind van de dag respectievelijk ‘gewoon’ zeventiende en achttiende, waarmee ze enkel de Manor-coureurs achter zich laten. De snelste van de twee, Button, meent echter wel verbetering op motorisch vlak te merken, maar kan nog niet zeggen hoe groot het verschil is met de vorige configuratie van de Honda.

“Daarvoor moet je eerst heel nauwkeurig door de data heen gaan”, verduidelijkt Button. “Bovendien valt het niet mee te bepalen welk deel van tijdwinst of tijdverlies valt toe te schrijven aan de motor. Zo denk ik dat we vandaag met teveel downforce reden en dat moeten we morgen even anders aanpakken.”

“Desondanks moet ik zeggen dat de auto gedurende de dag steeds beter aanvoelde. De middag was beduidend beter dan de morgen, al is de balans van de auto met volle tank nog een puntje van aandacht. Het is duidelijk dat we nog niet competitief zijn, maar het gevoel in de auto is niet verkeerd.”

Alonso
Fernando Alonso deelt de mening van Button dat het nog te vroeg is iets zinnigs te zeggen over de nieuwe motor: “Daarvoor moet je de oude en de nieuwe krachtbron onder gelijke omstandigeheden testen en dat in onmogelijk. We durven wel te stellen dat circuit zoals Spa en Monza nu eenmaal niet bij onze auto passen. Dat maakt een evaluatie ook weer moeilijker.”

“We weten dat we de race van achteraan de grid aan zullen vangen. Wellicht dat het weer er een rare race van kan maken voor ons. Wat er ook gaat gebeuren, wij zijn erop gebrand zoveel mogelijk te leren dit weekend.”

Jenson Button en Fernando Alonso starten achteraan, omdat ze allebei flink wat gridstraffen aan de broek hebben gekregen vanwege het vervangen van diverse motorcomponenten. Button wordt in theorie 25 plaatsen teruggezet en Alonso zelfs dertig. Dat zijn meer plaatsen dan dat er auto’s op de grid staan en dus nemen ze achteraan plaats. De regel dat ze tijdens de race dan nog de restschuld in moeten lossen in de vorm van tijdstraffen is gelukkig voor het tweetal vorige maand komen te vervallen.