Charlie Whiting, de wedstrijdleider van de Formule 1, vindt dat zijn panel van stewards er juist aan heeft gedaan Max Verstappen zondag in Japan een straf te geven voor zijn botsing met Kimi Räikkönen.

Verstappen kreeg een tijdstraf van vijf tellen aan zijn broek voor het volgens de stewards op onveilige wijze terugkeren op de baan na een remfout bij het ingaan van de chicane. Verstappen kwam buiten de baan terecht en raakte Räikkönen toen hij weer het circuit op kwam.

De Nederlander zelf noemde de straf belachelijk, al was Räikkönen een andere mening toegedaan. De wedstrijdleiding dus ook, en Whiting steunt ze daarin: “Verstappen verdiende duidelijk een straf, want hij ging van de baan af en kwam er daarna op een onveilige manier weer op.”

“De regel is echter dat je als je van de baan raakt, op een veilige manier erop terugkeert. Kimi reed echter waar Max weer het circuit op kwam en Max duwde hem van de baan. Het was zodoende dus een duidelijke zaak voor de stewards”, oordeelt Whiting.

‘Klassiekertje’ van Vettel
Ferrari’s Sebastian Vettel kreeg later in de race géén straf voor een botsing met Verstappen, het gevolg van een mislukte inhaalactie van Vettel die Whiting ‘een klassiekertje’ noemt: “Sebastian probeerde binnendoor te duiken, wat geen onredelijke actie was. Hij was er half langs op het moment dat Max instuurde. Zulke acties zien we vaak.”

Whiting erkent dat ‘de meningen zullen verschillen over de schuldvraag in dit incident’, maar sluit zich zelf bij de visie van de stewards aan dat ‘geen van de twee volledig of hoofdzakelijk blaam treft’. “En in dat geval delen de stewards doorgaans geen straf uit.”

Lees ook – Vettel: ‘Verstappen had me meer ruimte moeten geven’

Beide incidenten zijn daarbij niet ‘gelijkwaardig’ aangezien de botsing tussen Vettel en Verstappen een race-incident betrof, terwijl Verstappens aanvaring met Räikkönen feitelijk een veiligheidskwestie was. Een coureur die buiten de baan komt draagt zoals Whiting aangeft de verantwoordelijkheid om op veilige wijze weer de baan op te sturen.

Foto: Peter van Egmond.

Opportunisme vs ‘echte inhaalactie’
Wat het voorval met Vettel betreft haalde Verstappen na de race nog aan dat Vettels actie wel wat weg had van zijn eigen mislukte inhaalpoging op diezelfde Vettel in China, waarvoor Verstappen toen wél straf kreeg. “Volgens mij zijn het echter verschillende zaken”, weerlegt Whiting dat.

“Max raakte Vettel in China vol in zijn flank en zijn actie daar was puur een opportunistische move. Wat Vettel in Japan deed was wel een echte inhaalpoging”, aldus Whiting.

Strafpunt
Voor zijn aanvaring met Räikkönen heeft Verstappen behalve de tijdstraf overigens ook een strafpunt op zijn licentie gekregen. Hij staat nu op acht strafpunten. Bij twaalf volgt een schorsing van één race, maar Verstappen levert na de Grote Prijs van Amerika ook weer een punt in: ze blijven namelijk één jaar staan.