Charlie Whiting, de veiligheidsgedeputeerde van de FIA, heeft aangegeven dat er nog altijd aan een puntenrijbewijs voor Formule 1-coureurs wordt gewerkt.

Whiting is in zijn rol als veiligheidsgedeputeerde van de internationale autosportbond niet alleen verantwoordelijk voor de veiligheid van, op, in en rondom de circuits, maar ook voor de veiligheid van de coureurs.

Whiting moet behalve de veiligheid van de coureurs ook hun ‘weggedrag’ in de gaten te houden, zodat hij allerlei soorten incidenten, botsingen en crashes moet beoordelen, maar ook moet onderzoeken of coureurs elkaar bijvoorbeeld onnodig hinderen of blokkeren in de kwalificatie en dat soort zaken.

De Stewards of the Meeting, die als scheidsrechters fungeren, en Whiting delen voor dat soort overtredingen gridstraffen, doorrijstraffen, stop and go penalties of reprimandes uit. Naarmate een coureur gedurende een seizoen meer van dit soort straffen aan zijn broek krijgt, wordt er doorgaans wel strenger gestraft, maar volgens Whiting en de FIA moet er een duidelijk systeem komen om dit bij te houden en automatisch te straffen bij een bepaald aantal vergrijpen. Een puntenrijbewijs voor Formule 1-coureurs lijkt dan ook de oplossing.

“Het plan is zeker niet in de ijkast gezet”, zegt Whiting nu tegenover Motorsport-Total over het puntenrijbewijs, waar vorig jaar augustus voor het eerst over gesproken is, maar sindsdien weinig meer van vernomen.

“We hebben het er afgelopen januari nog met de teams over gehad”, vertelt Whiting namelijk. “Het plan geniet veel steun van de teams. Er is draagvlak voor, maar we hebben er nog geen overeenstemming over bereikt.”

“Wat het namelijk lastig maakt, is het vinden van een goede balans voor de strafmaat. Moet je iemand die drie keer een botsing veroorzaakt bijvoorbeeld altijd schorsen? Dat is typisch iets waar we nog niet uit zijn, maar we gaan er in de loop van het seizoen verder over praten en proberen vast te stellen hoeveel strafpunten voor welke overtreding gerechtvaardig zijn en hoe we alles op gaan tellen.”

“Op het moment ligt er al wel een concept klaar van hoe wij vinden dat er gestraft moet worden, maar we willen dat ‘draaiboek’ nog even voor onszelf houden. We willen er achter de schermen een tijdje mee proefdraaien. Het schorsen van een coureur is namelijk een serieuze zaak, en we willen uiteraard niemand onterecht bestraffen en aan de kant houden.”

Wil je meer weten over hoe het eraan toegaat bij de wedstrijdleiding? Lees dan nummer 2/3 van Formule 1 waarin we een kijkje nemen achter de schermen bij de stewards. Na te bestellen via www.formule1.nl/edities/