Formule1
Eelco den Boer
18 april 2011
De Grand Prix van China was ongekend spannend, toch waren maar weinig mensen langs de baan getuige van het spektakel. Martin Whitmarsh pleit voor meer inspanningen om de sport te promoten in nieuwe markten.
“De Formule 1 is gewend om op locaties te komen waar mensen de sport kennen en erop zitten te wachten”, zegt Whitmarsh tegen persbureau Reuters. “We zijn niet zo goed in het aanboren van nieuwe doelgroepen. In China was dat duidelijk te merken. Ik geef niemand de schuld, want we doen het met z’n allen, maar we moeten er harder aan werken.”
Het F1-circus trekt nu naar Turkije. Ook daar bleven de tribunes de afgelopen jaren angstvallig leeg. Bernie Ecclestone heeft de promotie van het evenement nu in eigen handen, maar de locatie van het circuit aan de Aziatische kant van Istanbul helpt niet bij het aantrekken van toeschouwers.
“Gelukkig hebben we wereldwijd fantastische kijkcijfers”, aldus McLaren-teambaas en FOTA-voorzitter Whitmarsh. “Maar we moeten er meer aan doen om de sport onder de aandacht te brengen. In Sjanghai zag je nauwelijks reclameposters voor het evenement. Ik ben geen promotor, maar als iemand die in de Formule 1 werkt, lijkt het me dat er op dit gebied meer uit te halen valt.”