Formule1
Eelco den Boer
18 juni 2012
McLaren-teambaas Martin Whitmarsh noemt de overstap naar motoren die minder belastend zijn voor het milieu essentieel voor de Formule 1. Ook al brengt de ontwikkeling ervan extra kosten met zich mee.
De motorfabrikanten werken momenteel aan nieuwe 1,6-liter V6-turbomotoren, die de huidige atmosferische 2,4-liter V8’s per 2014 moeten vervangen. De kleinere teams vrezen hoge rekeningen, omdat de motorleveranciers de gemaakte kosten waarschijnlijk op de klanten zullen doorberekenen.
Whitmarsh noemt de omschakeling echter onvermijdelijk. “Aan iedere reglementswijziging zijn kosten verbonden”, zegt hij tegen Autosport. “Daar moeten we rekening mee houden. Ieder team wil natuurlijk alles het liefst zo goedkoop mogelijk, maar de sport profiteert ook van evolutie. We moeten ook bedachtzaam zijn van hoe het publiek naar ons kijkt.”
“Als de Formule 1 wordt gezien als een brandstofverslindende sport die nauwelijks relevant is voor de auto-industrie, zijn we verkeerd bezig”, vervolgt Whitmarsh. “Efficiëntie moet hoog in het vaandel staan in de Formule 1. Dat is ook het mooie aan de budgetrestricties. Je moet zo efficiënt mogelijk omgaan met de middelen die je tot je beschikking hebt.”