Formule1
Daan de Geus
12 augustus 2012
Martin Whitmarsh, de teambaas van McLaren en terugtredende voorzitter van constructeursorganisatie FOTA, verwacht dat er in 2014 – als de nieuwe motoren geïntroduceerd worden – nog maar drie motorleveranciers zullen zijn.
Met ingang van 2014 worden de huidige V8-krachtbronnen ingeruild voor 1.6-liter V6-turbomotoren en Whitmarsh rekent erop dat slechts drie van de vier huidige motorfabrikanten die overstap gaan maken.
In gesprek met Motorsport-Total voorspelt Whitmarsh namelijk dat Cosworth er in 2014 niet meer bij zal zijn, terwijl hij tevens verwacht dat het onlangs failliet gegane PURE – dat in 2014 haar entree had willen maken – geen doorstart zal maken.
Volgens de gedachtegang van Whitmarsh blijven daardoor alleen Mercedes, Renault en Ferrari nog over om de teams van motoren te voorzien. Momenteel voorzien deze drie fabrikanten tien van de twaalf teams van krachtbronnen, maar Whitmarsh verwacht desondanks niet dat er een tekort aan motorleveranciers zal ontstaan.
“Voor zover bij mij bekend, is Renault namelijk bereid om maximaal zeven teams als klant aan te nemen”, stelt Whitmarsh, die verder denkt dat Mercedes en Ferrari – die eerder hebben aangegeven niet meer dan drie renstallen van motoren te willen voorzien – nog wel zullen overwegen hun motorprogramma uit te breiden: “Wellicht veranderen zij nog wel van gedachte.”
Whitmarsh voegt daar verder nog aan toe dat hij bovendien niet zeker weet of er in 2014 überhaupt nog wel twaalf teams meedoen. “Maar zelfs als dat het geval is”, zo stelt hij. “Dan nog verwacht ik dat we het wel redden met slechts drie motorfabrikanten.”