Daan de Geus
6 maart 2013
McLaren-teambaas Martin Whitmarsh heeft weersproken dat zijn team op de korte termijn – waarmee hij op de periode tot en met 2015 doelt – van motorleverancier zal veranderen.
McLaren is nu nog een klant van Mercedes, waarmee het al sinds 1995 samenwerkt. De relatie tussen de twee partijen verliep lange tijd zelfs zo goed, dat Mercedes in het jaar 2000 een deel van het Formule 1-team van McLaren kocht.
Mercedes wilde echter meer, maar McLaren wilde de controle over het team niet kwijtraken, met als gevolg dat Mercedes eind 2009 besloot Brawn GP over te nemen, zodat het een eigen team had.
De aandelen in McLaren werden vervolgens weer verkocht, maar Mercedes bleef het team uit Woking wel van motoren voorzien. De relatie tussen de twee partijen is nu Mercedes een eigen team heeft echter wel wat veranderd, aangezien de Duitsers met hun renstal op het circuit uiteraard met McLaren hopen te concurreren.
Als gevolg van deze aparte situatie steken er sinds 2010 geregeld geruchten op dat McLaren – dat dit seizoen voor het eerst in jaren weer voor haar Mercedes-motoren moet betalen – van motorleverancier wil wisselen, waarbij Honda een vaak genoemde kandidaat is.
Eerder deze week kwamen er berichten naar buiten dat McLaren voor de keuze staat om per 2014 of 2015 – in het nieuwe V6-tijdperk – naar Honda over te stappen. Het Japanse concern zou namelijk overwegen als motorleverancier terug te keren in de sport, nadat het in 2008 de stekker uit haar eigen Formule 1-team trok.
In interview met Sky Sports weerspreekt Whitmarsh deze berichten echter. “We hebben een doorlopend contract met Mercedes voor 2013, 2014 en 2015”, zegt hij. “We zijn dus als partners aan elkaar verbonden en wij van McLaren gaan er alles aan doen om met Mercedes-motoren races en kampioenschappen te winnen.”
McLarens teambaas houdt zich over ‘de langere termijn’ verder op de vlakte: “We zijn erg gelukkig met Mercedes, want ze doen geweldig werk. We hebben samen veel gewonnen en willen daar de komende jaren mee door gaan. Op het moment is dat dan ook het enige waar we ons op richten, maar ja, wie weet wat er in de toekomst nog allemaal gaat gebeuren?”
Whitmarsh erkent daarnaast ook dat hij graag één of meer nieuwe motorproducenten in de Formule 1 zou zien. “Op het moment hebben we alleen Mercedes, Ferrari en Renault, dus we hebben meer leveranciers nodig”, meent de Brit, die er daarbij voor het gemak alvast van uitgaat dat Cosworth er in 2014 niet meer bij zal zijn.
“Ik heb geruchten gehoord over interesse van Porsche, Honda, Hyundai, dat soort merken. Ik hoop dat het ons gaat lukken om ze naar de Formule 1 te halen, want we hebben dergelijke merken nodig.”