De laatste tijd zit ik met een brandende vraag. Het gaat om het volgende probleem:
 
Stel Michael Schumacher wordt dit jaar wereldkampioen, maar stopt daarna. Hij is dan degene die volgens het boekje recht heeft op de nummer 1 op zijn wagen, maar omdat hij stopt gaat die niet op….
 
Ik vraag me nu af: wie krijgt nummer 1 op zijn auto als Schumacher het niet krijgt?
Dit verhaal is puur hypotetisch, omdat het WK nog lang niet beslist is natuurlijk, maar toch wil ik graag weten hoe het zit…. Ik zit te denken aan de volgende mogelijkheden:

· Raikkonen, die naar alle waarschijnlijkheid de positie van Schumacher inneemt als die stopt

· Alonso, die tweede werd in het WK

· Massa, de teamgenoot van Schumacher in dit jaar

Geen idee hoe dit werkt, misschien weten jullie het…

Groeten,

Willem van Beem

————————————

Hallo Willem,

Goeie vraag, wij moesten er ook even voor graven. Normaal gesproken worden de startnummers toegekend op de volgende manier: het team dat de wereldkampioen bij de coureurs levert, krijgt de nummers 1 en 2. De nummers daarachter worden toegekend op basis van de volgorde in het WK voor constructeurs. Maar als Michael Schumacher dit jaar kampioen wordt en daarna stopt, zal er in 2007 geen nummer 1 zijn. Zie onderstaande voorbeelden.

In 1992 was Nigel Manssell kampioen voor Williams, maar hij vertrok aan het eind van dat jaar naar Amerika. Daarom reden Williams-coureurs Damon Hill en Alain Post in 1993 met de nummers 0 (Hill) en 2. Een jaar later gebeurde hetzelfde toen Prost na zijn vierde titel opstapte en het nummer 2 aan Ayrton Senna liet. Hill reed opnieuw met nummer 0. In 1995 ging het nummer 1 naar Michael Schumacher, die in 1994 immers kampioen werd. Nummer twee was voor zijn teamgenoot Johnny Herbert, die in 1994 weliswaar geen punten had gescoord maar als teamgenoot van kampioen Schumacher recht had op startnummer 2. Damon Hill nam in 1997 het startnummer 1 mee naar Arrows. Naar verluidt werd bij dat team de champagne ontkurkt toen de FIA de startnummers bekendmaakte.

De startnummers worden overigens pas sinds 1996 op deze manier verdeeld. Daarvoor verschilde het per jaar. Sommige teams hadden vaste nummers: Ferrari reed jarenlang met 27/28, Ligier gebruikte altijd de nummers 25 en 26. Door het verdwijnen van teams ontstonden er grote gaten in de lijst, zodat de FIA overging op het toekennen van startnummers op basis van de resultaten van het vorige seizoen.

Zo zit het dus!

Groet

Mischa Bijenhof

FORMULE1/RaceReport