Racepictures
Lees hier de interessantste reacties van de coureurs na de Grand Prix van Japan.
Lewis Hamilton (Mercedes), 1e: “Ik heb genoten van deze race en ben heel happy. We zijn dit hele weekend als team heel sterk geweest. Als Mercedes hebben we hier ook laten zien hoe sterk we op elk vlak zijn. Dit is verder het beste circuit ter wereld; ik weet niet waarom ze zo niet meer maken. In de race moest ik m’n pace managen om de banden goed te houden, maar het was alsnog een geweldig gevoel om hier te rijden. Ik ben de jongens hier op het circuit en op de fabriek heel dankbaar, want ze werken ontzettend hard om me dit ‘beest’ van een auto te geven, waarmee ik mijn ding mag doen. Of ik er al aan denk dat ik in Austin kampioen kan worden? Ik neem het stap-voor-stap. Je kunt nog zo’n positief weekend hebben, maar weet nooit hoe het volgende zal zijn. Er zit immers toch altijd een gat tussen de races. Ik weet echter wel dat we als team steeds sterker worden. Austin is verder traditioneel een goed circuit voor ons. Ik kan niet wachten om dit ‘beest’ daar los te laten.”
Valtteri Bottas (Mercedes), 2e: “In het begin voelde alles goed, wist ik wat me te doen stond en voerde gewoon het plan uit dat we hadden. De pace was daarbij prima. Aan het begin van mijn tweede stint liep ik een blaar op mijn linker achterband op, dat maakte het een beetje tricky, maar ik kwam dus alsnog als tweede aan.”
Max Verstappen (Red Bull), 3e: “We hadden niet echt een kans om Bottas nog te pakken aan het eind, maar deze auto met de schade die ik had met een podiumplek naar huis brengen is denk ik alsnog een gevalletje goed gedaan. Wat het contact met Kimi Räikkönen in het begin betreft: ik remde net wat te laat voor de chicane en deed alles om weer de baan op te gaan. Ik denk dat ik dat veilig deed, niet op een gekke manier, maar Kimi koos de verkeerde lijn. Hij had ook kunnen wachten, nu raakten we elkaar licht. De vijf seconden straf die ik ervoor kreeg, vind ik belachelijk. Later, met Sebastian Vettel, hij probeerde het gewoon op een plek waar je niet kan inhalen. Ik gaf hem zelfs nog ruimte, maar hij onderstuurde tegen me aan. Ik ben echter heel blij met het podium. En met het tempo. Het begin van de race was niet makkelijk, op de super softs, maar op de normale zachte banden hadden we daarna goede pace en daar ben ik blij mee.”
Daniel Ricciardo (Red Bull), 4e, tegen Ziggo Sport: “Dit was een goede race, het was lekker om door het veld heen naar voren te komen. Helmut Marko zei voor de start nog dat vierde misschien te optimistisch was. Dat het toch nog lukte, maakt het een hele goede dag. Na een start vanuit het achterveld is vierde worden ook een kleine overwinning. Wij zien dat in dat soort gevallen vaak ook als het maximaal haalbare, gezien het podium dan vaak te hoog gegrepen is. Na de stops zat ik nog dicht achter Max. Ik had zelfs een paar rondjes DRS. Als je er zo kort achter zit, slijten je banden echter snel. Ik viel dus wat terug, waarbij de virtual safety car ook niet hielp, maar vierde is dus alsnog mooi.”
Kimi Räikkönen (Ferrari), 5e, tegen Ziggo Sport: “Max ging rechtdoor in de chicane en kwam terug de baan op. Ik koos de buitenkant en hij dwong me van de baan af, hij ontnam me alle ruimte, ik zat al aan de buitenkant van de kerb. Ik verloor ook aardig wat onderdelen bij het contact. Niet ideaal, uiteraard. Ik vond het wel een straf waard, absoluut. Dat hij er dan vijf tellen straf voor krijgt, tsja, het is wat het is, ik maak de regels niet. Ik had echter veel schade aan de auto en moest daar ook de rest van de race mee door en de gevolgen van ondervinden.”
Sebastian Vettel (Ferrari), 6e, tegen Sky Sports: “Ik was aan het pushen om langs Max te komen, maar het was geen wanhopige actie. Zijn hybridesysteem had geen energie meer, dat van mij wel. En ik had een slipstream, dus ik had behoorlijk meer snelheid. Hij verdedigde toen hij me zag komen. Ik koos de binnenkant, maar hij liet me geen ruimte. Toen raakten we elkaar. Je moet elkaar altijd ruimte laten, maar dat deed hij niet genoeg. Kijk ook naar zijn botsing met Kimi – het is niet altijd de ander die aan de kant moet. Met de rest van het veld had ik geen probleem. Maar ja, het is ook racen. Dit hoort erbij en ik heb er geen spijt van dat ik voor de inhaalactie ging.”
Een uitgebreidere reactie van Vettel lees je hier!
Christian Horner (teambaas Red Bull): “Een goede dag voor ons. Onze beide coureurs hebben het goed gedaan. Daniel reed een geweldige inhaalrace van P15 naar de vierde plek op een circuit waar inhalen heel moeilijk is, en derde en vierde is gewoon een goed resultaat. Ik zag de botsing tussen Verstappen en Vettel als race-incident, dus vind het goed dat er geen straf is uitgedeeld. Max geeft geen centimeter prijs. Het was een wanhopige actie van Vettel. Ik denk dat het Vettel zijn laatste titelkansen heeft gekost. Max zal geen populaire jongen zijn in Italië vandaag. Hij voerde de druk overigens nog flink op bij Valtteri op het eind. Met een paar rondjes meer had daar nog wel wat kunnen gebeuren. Nu gaan we naar Mexico. Hopelijk hebben we daar een goed weekend, het was vorig jaar in elk geval een goede baan voor ons.”
Sergio Pérez (Force India), 7e: “Een goed resultaat. Het maximale, denk ik. Het tempo was goed en de strategie van het team ook. We wisten dat we agressief moesten zijn om Haas in te halen. Het lukte bijna met een undercut, maar niet helemaal omdat ik tijd verloor in duel met Charles Leclerc. Bij de virtual safety car-herstart wist ik heel kort achter Grosjean te komen en toen ik een kans zag, ging ik ervoor. Ik ben erg blij met de performance vandaag.”
Romain Grosjean (Haas), 8e: “We moeten onderzoeken wat er gebeurde toen de virtual safety car afliep. Ik hield de ‘delta’ precies aan, maar Sergio – die daarvoor 2.4 seconde achter me zat – kwam me gelijk op het rechte stuk voorbij. Misschien klopt ons systeem dus niet. Een paar technische problemen hielpen verder niet; zonder was ik vrij waarschijnlijk niet achter een aantal jongens gefinisht die nu voor ons zaten.”
Carlos Sainz (Renault), 10e: “Dit was een goede race, en positief voor het team. De start was aardig en we zaten daarna op het vinkentouw voor een puntenfinish. Op het eind moesten we nog wel wat mensen inhalen om echt punten te pakken. Een punt is hier het maximale gezien onze dertiende startplek. Dit is dus een sterk resultaat voor ons. Ik moet het team bedanken voor al het goede werk. Hier moeten we in de laatste vier races op voortborduren.”
Pierre Gasly (Toro Rosso), 11e: “De start was goed en de eerste stint ook. Ik zat vrij dicht achter Romain Grosjean, maar we gingen te lang door voor onze eerste pitstop. Dat was omdat we niet vast wilden komen te zitten in het verkeer, maar als gevolg voerden meerdere coureurs een undercut op ons uit. Op de softs was het daarna in de eerste ronden na mijn stop leuk vechten, maar ik kreeg flinke blaren op mijn achterbanden en daarna was het overleven geblazen. Deze race had beter kunnen uitpakken en we moeten uitzoeken waarom dat niet is gebeurd. Zeker na de goede kwalificatie is dit jammer. Honda en het team hadden ook zeker punten verdiend als beloning.”
Fernando Alonso (McLaren), 14e: “Hoewel dit geen goed resultaat is, heb ik genoten van het racen op deze baan. De eerste ronde was goed en intens, met veel inhaalacties binnen- en buitenom in de Esses. Op het eind was het ook nog leuk vechten met Marcus Ericsson en een Williams, die problemen hadden met hun banden. Zonder mijn tijdstraf had ik nog wel wat plekken verder naar voren kunnen eindigen, maar het maakte niet echt uit, want punten hadden er toch niet ingezeten.”
Stoffel Vandoorne (McLaren), 15e: “Geen makkelijke race. In het begin verloren we veel plekken, kwam iedereen ons zo voorbij. Op de rechte stukken leken we wel passagiers. Rond het eind werd het wel beter, gelukkig, en konden we op pace nog wat mensen voorbij. Onze banden hielden zich nog sterk, dus onze éénstopper werkte goed. Dit was verder wel zo’n beetje het maximale.”
Gerelateerd nieuws
Buitenlandse media buigen voor Max Verstappen na GP Japan: ‘Alles is weer normaal’
08 april 2024 12:31 - Nieuws