Williams dringt aan op strengere ‘flexwetten’
Het moet voor eens en altijd gedaan zijn met de voortdurende discussies over flexibele vleugels in de Formule 1. Dat stelt Sam Michael, technisch directeur van Williams. ,,Ze zijn gevaarlijk en het is een stomme discussie.”
Na de Grand Prix van Maleisië leek de FIA de flexibele vleugels te hebben uitgebannen, maar in Canada laaide de discussie weer op toen Honda-baas Nick Fry zijn collega’s van BMW ervan betuigde nog steeds een flexibele achtervleugel te gebruiken. Hoewel de FIA de vleugel van BMW goedkeurde, is het volgens Sam Michael hoog tijd dat er een eind komt aan de discussie. ,,Het is heel simpel: volgens de reglementen zijn beweegbare onderdelen op een Formule 1-auto verboden”, zegt Michael in een gesprek met Autosport. ,,Je kunt die regel gebruiken om dit soort uitwassen tegen te gaan. Natuurlijk zijn er grenzen, want je kunt niet voorkomen dat sommige onderdelen blijven bewegen, maar vleugels zijn eenvoudig te fixeren. Het is een hele slechte zaak dat onderdelen zo ontworpen zijn dat ze de luchtweerstand verminderen.” Michael refereert aan de jaren zestig, toen vleugels hun intrede deden in de Formule 1. De enorme gevaartes waren door de coureur vanuit de cockpit verstelbaar, zodat een auto op de rechte stukken minder luchtweerstand had. Deze beweegbare vleugels werden al snel verboden omdat de bediening van die systemen regelmatig faalde, of omdat coureurs simpelweg vergaten de vleugels voor een bocht weer rechtop te zetten, met alle gevolgen van dien. Later werden ook de hoge, gefixeerde vleugels verboden. ,,Flexibele vleugels in de Formule 1 zijn belachelijk. Ze zijn 45 jaar geleden al verboden omdat coureurs gewond raakten en nu komen ze weer terug. Als we zo door gaan dan gebeuren er ongelukken, want iedereen gaat nu de grenzen van die buigzaamheid opzoeken.”