Max Mosley is een man met een missie. In zijn laatste ambtstermijn als FIA-president wil hij de toekomst van de sport veiligstellen. Niet alleen door de GPMA-leden ertoe te verleiden om het nieuwe Concorde Agreement te tekenen, ook door kostenbesparende maatregelen te nemen. Maar Frank Williams vindt dat hij niet te ver moet gaan.


Williams vreest dat als de Formule 1 te goedkoop wordt gemaakt, dat het dan jaren duurt voordat de sport haar imago opnieuw op heeft opgebouwd. ,,Reputaties kunnen ongelofelijke schade toegebracht worden in korte tijd, hoe hard je ook werkt om je imago op te bouwen”, vertelt hij Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.

Overigens vindt de Engelsman het goedkoper maken van de sport tot op zekere hoogte geen slechte zaak. Alleen moet het niet te ver doorslaan. ,,Natuurlijk is de Formule 1 wat te duur, maar we weten allemaal hoe men over de sport denkt. De nieuwste technologie, de beste coureurs en de mooiste auto’s, die ingrediënten moeten altijd aanwezig zijn. Zie het als een traditie die in stand moet worden gehouden.”

,,Over de hele wereld voert technologie de boventoon, waarom zouden wij dan een stap achteruit moet zetten? Ik hoop dat Max een goede tussenweg weet te vinden. Zodat er geld kan worden bespaard en de fans tegelijkertijd blijven houden van de Formule 1.”

Dikwijls wordt als reden voor het drukken van de kosten aangevoerd dat de kleine teams anders het hoofd niet boven water kunnen houden. Volgens de Williams-teambaas geldt dit ook als de sport te goedkoop wordt. Omdat er dan bijvoorbeeld nog maar een paar gebieden zijn waar kleine teams aërodynamisch gezien een stap voorwaarts kunnen maken. Waardoor het aankomt op het ten koste van alles vast willen leggen van de beste coureurs.

,,In het slechtste geval, en dat weet Max denk ik ook wel, gaan rijke fabrikanten echt ongekende bedragen uitgeven aan coureurs als Kimi Raikkonen en Fernando Alonso. Lijkt me niet dat we daar op zitten te wachten. In de Formule 1 moet je slim zijn, op een inventieve manier. Zo kunnen wij Ferrari of McLaren verslaan, zo werkt het in de Formule 1. In mijn ogen is autosport daarom zo geweldig.”

,,Je moet je bewijzen. Op alle fronten. Ik ben de beste ontwerper, ik ben de beste teambaas, ik heb de meeste sponsoring, onze aërodynamica blinkt uit. Zodat je met je borst vooruit kan lopen. Als je auto dan goed gaat, kan je op voorhand al tegen de concurrentie zeggen dat je ze gaat verslaan. Dat is Formule 1.”