FIA-president Jean Todt had liever gezien dat de huidige atmosferische 2,4-liter V8’s werden vervangen door viercilinder turbo’s, maar op verzoek van de motorfabrikanten zijn het toch twee cilinders meer geworden. Alleen Renault was voorstander van de viercilinders, maar liet zich snel overtuigen door Ferrari, Mercedes en Cosworth.
Ferrari vond viercilinders niet passen bij de sport en het eigen gamma, terwijl de andere twee fabrikanten zich vooral zorgen maakten over de kosten van het ontwikkelen van een geheel nieuwe krachtbron. In Valencia kwamen de motorleveranciers tot overeenstemming over het plan om naar 1,6-liter V6’s over te stappen.
Adrian Newey liet onlangs ontvallen dat het oorspronkelijke voorstel van de viercilinders vooral bedoeld was om Audi de Formule 1 in te trekken. Het Duitse merk, onderdeel van het Volkswagen-concern, had laten doorschemeren interesse te hebben als er kleinere motoren zouden worden gebruikt, maar haakte later alsnog af.
De nieuwe V6-motoren moeten ongeveer evenveel vermogen krijgen als de huidige V8’s, zo’n 750 pk, mede dankzij het gebruik van een energieregeneratiesysteem en turbo’s. De toerenlimiet is nog niet bevestigd, maar wordt volgens Newey rond de 14.000 en 16.000.