Wolff: ‘Lagere prijs motoren lastig verhaal’
Daan de Geus
9 juli 2015
Mercedes-chef Toto Wolff staat in principe niet onwelwillend tegenover het invoeren van een maximum prijs voor het leveren van klantenmotoren, maar waarschuwt wel dat dit een lastig verhaal is.
FIA-president Jean Todt heeft zich voorgenomen de kosten in de Formule 1 te reduceren en één manier om dat te doen is door de kleine teams tegemoet te komen door een maximum prijs vast te stellen voor de motordeals die motorleveranciers ze mogen aanbieden.
Todt zou daarbij volgens Auto, Motor und Sport een limiet van 12 miljoen euro per jaar in gedachten hebben, wat een flinke reductie is in vergelijking tot de huidige 17 á 22 miljoen die klantenteams momenteel moeten neerleggen voor hun motordeals.
In gesprek met Auto, Motor und Sport laat Wolff weten dat hij best bereid is om over dit soort maatregelen te spreken, maar volgens de Oostenrijker is het niet zo dat de huidige prijs ‘zomaar’ naar beneden kan worden bijgesteld: “Want we hebben deze bepaald aan de hand van ons business model.”
“Voor we ineens minder voor de motoren kunnen vragen, zullen we toch echt eerst even onze rekenmachine erbij moeten pakken”, vervolgt Wolff, die aan Autosport vertelt dat een dergelijke stap van de FIA ‘zeer veel impact’ zal hebben.
“We moeten echt aanzienlijke veranderingen binnen onze motorafdeling maken voor we de kosten omlaag kunnen brengen. Binnen ons bedrijf hebben we immers flinke investeringen gedaan om deze motoren te produceren, hetgeen we op basis van de oorspronkelijke prijs hebben gedaan.”
Een reductie van de inkomsten voor de motorafdeling van Mercedes, want daar gaat het onder de streep natuurlijk om, moet volgens Wolff ’te rechtvaardigen zijn’. “We hebben nu beloofd dat we alles doorrekenen en zullen aangeven of de kosten omlaag kunnen of niet”, besluit Wolff.
Ferrari
Maurizio Arrivabene, de teambaas van Ferrari, geeft ten overstaan van Auto, Motor und Sport ondertussen een duidelijk antwoord op de vraag of Ferrari haar klanten minder in rekening kan brengen: “Wij kunnen niet minder voor onze motoren vragen dan wat het ons kost om ze te maken.”
Maurizio Arrivabene, de teambaas van Ferrari, geeft ten overstaan van Auto, Motor und Sport ondertussen een duidelijk antwoord op de vraag of Ferrari haar klanten minder in rekening kan brengen: “Wij kunnen niet minder voor onze motoren vragen dan wat het ons kost om ze te maken.”