Sutton Images
Nino Stuivenberg
10 september 2018
Singapore is sinds het hybridetijdperk de achilleshiel van Mercedes. De zilverpijlen hebben het vaak moeilijk op het stratencircuit. Vorig jaar kwamen de Mercedes-coureurs in de kwalificatie zelfs niet verder dan posities vijf en zes. Teambaas Toto Wolff verwacht dan ook dat het circuit de Ferrari’s iets beter ligt.
Twee weken geleden deelde Mercedes in Italië een mokerslag uit aan Ferrari. Op eigen grond verspeelde de Scuderia een overwinning, terwijl Mercedes excelleerde. “Het resultaat in Italië was een geweldige beloning voor iedereen in het team die keihard gewerkt heeft om onze prestaties te verbeteren”, vertelt Toto Wolff.
“We wisten dat de race in Monza een grote uitdaging voor ons zou zijn, na de nederlaag in Spa, maar we hebben gewonnen door een combinatie van individuele klasse en fantastisch teamwork. We weten echter ook dat we de laatste jaren sterk zijn geweest op Monza. De baaneigenschappen maken de Italiaanse Grand Prix een beetje een uitschieter.”
“Singapore heeft kenmerken waarmee we het in het verleden moeilijk hebben gehad”, legt Wolff uit. “De rechte stukken, de langzame, krappe bochten en de hobbelige ondergrond maken het stratencircuit één van de lastige circuits van het seizoen voor ons. In 2015 hadden we hier een van de pijnlijkste ervaringen van de afgelopen jaren. Vorig jaar startten we de race vanaf de derde rij, maar werden we toch nog eerste en derde. Op papier ligt het circuit de Ferrari’s beter, maar de kampioenschapsstrijd is zo close dat voorspellingen bijna nutteloos zijn.”
“We zitten middenin een gedenkwaardige strijd om het kampioenschap en ik sta versteld van de hoeveelheid energie in Brackley en Brixworth (de locaties van de Mercedes-fabrieken, red.) momenteel. Elk teamlid weet dat we geconfronteerd worden met de grootste uitdaging uit ons recente verleden, maar elke man en vrouw in het team is bereid om tot de limiet te gaan. We vechten met alles wat we hebben voor deze twee kampioenschappen.”