Vincent Sondermeijer
17 mei 2015
Als alle reglementswijzigingen die de F1 Strategy Group voor 2017 heeft afgesproken erdoor komen, worden de auto’s in dat seizoen de snelste ooit. Dat denkt Mercedes-teambaas Toto Wolff althans.
De Strategy Group kondigde vrijdag aan dat overeenstemming was bereikt over een heel pakket maatregelen – de terugkeer van tankstops, ‘agressiever’ ogende auto’s, krachtigere en luidere motoren, bredere achterbanden – die vanaf 2017 voor meer spektakel moeten zorgen in de koningsklasse.
“We geloven dat we de auto’s zo vijf tot zes seconden sneller kunnen maken dan de huidige bolides”, zegt Wolff tegen Autosport. “Dan zouden het dus de snelste Formule 1-auto’s ooit worden. Het is heel spannend. We willen de snelste auto op de wereld maken, en het is geweldig nieuws dat dat gaat gebeuren.”
Herinvoering bijtanken nog niet zeker
Wolff benadrukt verder dat de terugkeer van de tankstops in 2017 nog niet honderd procent zeker is. Net als de andere maatregelen moeten de F1 Commission en de World Motor Sport Council de herinvoering nog goedkeuren, waarbij volgens Wolff vooral het spektakel en het kostenplaatje van belang zijn.
“Bijtanken is eind 2009 onder andere verboden omdat de pitstops te lang duurden”, aldus Wolff tegenover de BBC. “Maar we willen kijken of het mogelijk is om bij te tanken in de twee tot drie seconden die het nu duurt om banden te wisselen.”
Financieel gezien gaat het om de kosten die de teams moeten maken voor het over de hele wereld met zich meeslepen van de grote en zware tankinstallaties. Wolff denkt dat het de moeite waard is om te kijken of dat obstakel overwonnen kan worden: “We gaan de mogelijkheden onderzoeken, omdat het spectaculair is. Maar als het te duur is, doen we het niet.”
Klantenauto’s
Over kostenbesparing heeft de Strategy Group geen harde beslissingen genomen, maar tussen de regels door is te lezen dat klantenauto’s nog steeds een reële optie zijn. Dat beaamt Wolff. “De teams in de Strategy Group zijn bereid om chassis’ te leveren aan bestaande of nieuwe teams”, zegt hij tegen Autosport.
Het gaat er volgens de Oostenrijker om de kleinere renstallen voor de sport te behouden. Daar zijn meerdere ideeën voor te bedenken, meent Wolff: “Als we een team verliezen, zouden we ook nog een derde auto in kunnen zetten. Het is misschien niet het aantrekkelijkste plan, maar als je je voorstelt dat Mercedes een jonge coureur in die auto zet die het de bestaande rijders moeilijk kan maken, is het misschien toch wel leuk.”
“Welk alternatief we ook kiezen, het komt erop neer dat we competitieve auto’s aan de grid toevoegen”, besluit hij. “We gaan over het plan nadenken, en komen binnen een maand met een werkbare commerciële opzet.”
Gerelateerd nieuws
Wolff vol ontzag voor Verstappen: ‘Het was de dominantie van de coureur’
24 november 2024 14:00 - GP Las Vegas
Hamilton kijkt met jaloerse ogen naar teamgenoot: ‘Ik had op pole moeten staan’
23 november 2024 17:30 - GP Las Vegas
Hamilton in zak en as na teleurstellende kwalificatie: ‘Race is voor mij al voorbij’
23 november 2024 10:40 - GP Las Vegas