Wolff: ‘Wordt moeilijk voor Liberty Media om net zoveel aan races te verdienen als Ecclestone’
Sutton Images
Daan de Geus
4 juni 2018
Mercedes-teambaas Toto Wolff denkt dat het Formule 1-eigenaar Liberty Media moeilijk zal vallen net zoveel inkomsten voor de sport – en zodoende de teams – te genereren als voorganger Bernie Ecclestone.
De teams danken een groot deel van hun budgetten aan uitbetalingen uit de sport, die gebaseerd zijn op de inkomsten die de Formule 1 genereert. Belangrijk voor het verdienmodel van de Formule 1 zijn de vaak tientallen miljoenen die circuits en promotors aan de sport moeten betalen om een race te mogen organiseren, maar die inkomsten staan onder druk.
Van onder meer Hockenheim, Silverstone en de organisatoren van de races in Bakoe en Singapore is bekend dat ze de bedragen die ze momenteel betalen eigenlijk te gortig vinden en graag nieuwe, voordeligere deals willen sluiten. Daarnaast heeft Liberty Media een nieuw model opgezet voor de nieuwe race in Miami, waarbij de stad niets betaalt, maar de Formule 1 een deel van de opbrengsten krijgt.
Bikkelharde Bernie
Volgens Mercedes-teambaas Wolff was de voormalige Formule 1-ringmeester Bernie Ecclestone ‘buitengewoon goed’ in het sluiten van deals met circuits, zo vertelt hij Autosport, en is het maar de vraag of Liberty Media soortgelijke bedragen uit de promotors weet te krijgen. “Zodra een nieuw regime aan de macht komt, zie je altijd dat mensen hun deals opnieuw willen bespreken”, kaart Wolff aan. “Bernie wist elke laatste cent uit de promotors te persen, en daar sponnen de aandeelhouders van de Formule 1 en de teams garen bij. Al heeft het enkele race-organisatoren in een lastig parket gebracht”, erkent Wolff, die zodoende nog maar moet zien dat Liberty Media er hetzelfde uit weet te halen met de nu voor nieuwe deals vechtende promotors. “Ik heb er alle vertrouwen in dat het huidige managementteam de juiste beslissingen zal nemen en deals zal sluiten met promotors en voor nieuwe races. Het is bijvoorbeeld heel spannend dat we naar Miami gaan”, zegt Wolff, al maakt hij ook een voorbehoud: “Het is duidelijk dat één van de inkomstenstromen moeilijk op hetzelfde niveau te houden is. We zullen dus op andere vlakken moeten groeien.” Overige inkomsten
Behalve aan het houden van races, verdient de Formule 1 ook aan zaken als de verkoop van tv-rechten en andere licentiedeals. Momenteel wordt actief naar uitbreiding van het digitale aanbod van de sport en bijbehorende verdienmodellen gekeken. De Formule 1 genereert ook inkomsten door sponsordeals, maar de sport heeft met UBS en Allianz twee grote partners verloren. Over 2017, het eerste jaar onder het bewind van Liberty Media, zakte de uitbetalingen aan de teams van 826 naar 786 miljoen euro. Dat kwam ook omdat er één race minder op de kalender stond – dit jaar is er weer eentje meer – en omdat Liberty Media flink geld had gestoken in de infrastructuur van de organisatie.
Volgens Mercedes-teambaas Wolff was de voormalige Formule 1-ringmeester Bernie Ecclestone ‘buitengewoon goed’ in het sluiten van deals met circuits, zo vertelt hij Autosport, en is het maar de vraag of Liberty Media soortgelijke bedragen uit de promotors weet te krijgen. “Zodra een nieuw regime aan de macht komt, zie je altijd dat mensen hun deals opnieuw willen bespreken”, kaart Wolff aan. “Bernie wist elke laatste cent uit de promotors te persen, en daar sponnen de aandeelhouders van de Formule 1 en de teams garen bij. Al heeft het enkele race-organisatoren in een lastig parket gebracht”, erkent Wolff, die zodoende nog maar moet zien dat Liberty Media er hetzelfde uit weet te halen met de nu voor nieuwe deals vechtende promotors. “Ik heb er alle vertrouwen in dat het huidige managementteam de juiste beslissingen zal nemen en deals zal sluiten met promotors en voor nieuwe races. Het is bijvoorbeeld heel spannend dat we naar Miami gaan”, zegt Wolff, al maakt hij ook een voorbehoud: “Het is duidelijk dat één van de inkomstenstromen moeilijk op hetzelfde niveau te houden is. We zullen dus op andere vlakken moeten groeien.” Overige inkomsten
Behalve aan het houden van races, verdient de Formule 1 ook aan zaken als de verkoop van tv-rechten en andere licentiedeals. Momenteel wordt actief naar uitbreiding van het digitale aanbod van de sport en bijbehorende verdienmodellen gekeken. De Formule 1 genereert ook inkomsten door sponsordeals, maar de sport heeft met UBS en Allianz twee grote partners verloren. Over 2017, het eerste jaar onder het bewind van Liberty Media, zakte de uitbetalingen aan de teams van 826 naar 786 miljoen euro. Dat kwam ook omdat er één race minder op de kalender stond – dit jaar is er weer eentje meer – en omdat Liberty Media flink geld had gestoken in de infrastructuur van de organisatie.