Wolff ziet Hamilton winnen door gunstige strategie: ‘Moeten kijken of we onbewust partijdig zijn’
Laurens Stade
15 juli 2019
Mercedes-teambaas Toto Wolff zegt dat het team moet uitzoeken of het niet ‘onbewust partijdig’ is geweest tijdens de Britse Grand Prix. Valtteri Bottas startte vanaf poleposition en wist de aanvallen van teamgenoot en titelrivaal Lewis Hamilton af te wenden, maar de safetycar en strategie gooiden roet in het eten voor de Fin.
Bottas had al een pitstop gemaakt voor zijn tweede set mediums toen de safetycar de baan op kwam. Hij moest daarna door deze bandenkeuze zeker nog één pitstop maken om aan het bandenreglement te voldoen. De overwinning werd Hamilton daarmee in de schoot geworpen, met de Brit die de leiding behield na een tijdbesparende stop onder de safetycar en de race vervolgens op de harde band uitreed.
De strategische vrijheid werd zondagochtend voor de race door Mercedes besproken met de coureurs. Wolff is het ermee eens dat het discutabel was om ze allebei op een andere strategie te zetten. ”In de discussie zondagochtend kwam het erop neer dat de race al in de eerste bocht of eerste ronde beslist zou zijn als we onze coureurs allebei dezelfde bandenstrategie zouden geven”, aldus Wolff tegenover Motorsport.com.
Mede door de strategie en safetycar wist Bottas opnieuw niet te winnen van zijn teamgenoot, terwijl hij vanaf poleposition startte. Dit overkwam de Fin ook al in China en Spanje. De rol die de strategie in Silverstone speelde, legt de keuze van Mercedes onder een vergrootglas. “We moeten nu achteraf nakijken: geven we iemand onbewust de voorkeur? Want dat is natuurlijk iets wat we absoluut niet willen.” Het ‘uitproberen’ van verschillende strategieën diende wel een doel, zegt Wolff: ”Het leverde meer data op en we deden ervaring op, waardoor we voor de toekomst weten of het voor herhaling vatbaar is.”
De mogelijkheid om verschillende strategieën te volgen die op papier relatief gelijkwaardig waren, kwam toen aan bod. “We hadden het idee dat dit een interessante race zou opleveren. De strategieën overlapten elkaar op aardig wat punten, en we dachten dat ze zo zelfs met een andere strategie toch met elkaar konden racen. Daar gingen we dus voor”, vervolgt Wolff. Volgens Mercedes’ rekenmeesters had het weinig moeten schelen tussen de twee strategieën, al zat er aan de streep uiteindelijk een gat van bijna 25 seconden tussen Hamilton en Bottas.
Afwijkende strategieMede door de strategie en safetycar wist Bottas opnieuw niet te winnen van zijn teamgenoot, terwijl hij vanaf poleposition startte. Dit overkwam de Fin ook al in China en Spanje. De rol die de strategie in Silverstone speelde, legt de keuze van Mercedes onder een vergrootglas. “We moeten nu achteraf nakijken: geven we iemand onbewust de voorkeur? Want dat is natuurlijk iets wat we absoluut niet willen.” Het ‘uitproberen’ van verschillende strategieën diende wel een doel, zegt Wolff: ”Het leverde meer data op en we deden ervaring op, waardoor we voor de toekomst weten of het voor herhaling vatbaar is.”
Gerelateerd nieuws
Wolff vol ontzag voor Verstappen: ‘Het was de dominantie van de coureur’
24 november 2024 14:00 - GP Las Vegas
Hamilton kijkt met jaloerse ogen naar teamgenoot: ‘Ik had op pole moeten staan’
23 november 2024 17:30 - GP Las Vegas
Hamilton in zak en as na teleurstellende kwalificatie: ‘Race is voor mij al voorbij’
23 november 2024 10:40 - GP Las Vegas