Formule1.nl neemt de komende weken diverse formulewagenklassen onder de loep. Ter introductie of ter opfrissing. Ditmaal World Series Formule Renault 3.5.

De World Series Formule Renault 3.5 maakt onderdeel uit van de World Series by Renault, een Europees reizend circus van verschillende Renault raceklassen. De Formule Renault 3.5 is daarbij de grote publiekstrekker en plaatst zich op de autosport carrièreladder tussen de Formule 2 en GP2. In tegenstelling tot de GP2 heeft deze klasse dringend behoefte aan een kampioen die doorstroomt naar de Formule 1. Na Robert Kubica in 2005 is er geen titelhouder geweest die een zitje in de koningsklasse heeft bemachtigd.

Techniek

Het Dallara-chassis vormt de basis van de Formule Renault 3.5 en wordt aangedreven door een 425 pk krachtige Renault-motor die gebaseerd is op het aluminium cilinderblok uit de Nissan 350Z Coupe. De coureurs zetten met ‘flippers’ aan het stuur de semiautomatische sequentiële versnellingsbak in werking waardoor snel op en naar beneden schakelen gewaarborgd is. De auto wordt vertraagd door sterke carbon remschijven. En Michelin is de vaste leverancier van het rubber.

Oorsprong

De World Series Formule Renault 3.5 bestaat in haar huidige vorm sinds 2005. Daarvoor ging de klasse als Formule Nissan door het leven en droeg het ieder jaar de naam van een hoofdsponsor. Het grote verschil was ook de krachtbron: tot 2001 werd er gereden met een twee liter motor waarna de V6 motor haar intrede deed. Daarbij raakte de raceklasse sinds 2002 meer Europees georiënteerd in tegenstelling tot eerdere jaren waarbij voornamelijk in Spanje werd gereden. Nadat partnerorganisatie RPM het roer over nam, werd de World Series by Renault gecreëerd, waarbij de nadruk kwam te liggen op een reizend Renault-circus in plaats van het managen van één klasse. Zo zijn de Eurocup Formule Renault 2.0, Eurocup Mégane Trophy en de Renault Clio Cup vaste programmaonderdelen. Ook demonstraties van het Renault F1 Team behoren tot het succesvolle concept.

Toekomstige Formule 1-sterren

In de tijd van Nissan hebben alle kampioenen, op Antiono García na, geracet in de Formule 1. De meest bekende rijders zijn Fernando Alonso die in 1999 won en Heikki Kovalainen die het kampioenschap in 2004 op zijn naam schreef. In de huidige vorm heeft alleen Robert Kubica (2005) als kampioen de Formule 1 gehaald. Zijn opvolger Alx Danielsson is in de vergetelheid geraakt, terwijl de laatste drie kampioenen Álvaro Parente, Giedo van der Garde en Bertrand Baguette hard werken om een Formule1-stoeltje te bemachtigen. Enkele bekende rijders die geen kampioen zijn geworden, maar wel vanuit deze klasse zijn doorgestroomd zijn Sebastian Vettel en Jaime Alguersuari.

Het raceweekend

In 2010 staan acht evenementen op het programma, plus een losse race in het voorprogramma van de Formule 1 Grand Prix van Monaco. Alle races vinden plaats op bekende circuits in Europa, waarbij het Belgische Spa-Francorchamps het dichtst bij huis is. Wel heeft Circuit Park Zandvoort recentelijk zich uitgesproken graag de World Series by Renault naar Nederland te halen, nu het aantal geluidsdagen is vergroot van vijf naar twaalf.

Voor komend seizoen is het weekendschema voor de Formule Renault 3.5 op en aantal punten gewijzigd. Zo is de trainingstijd op vrijdag vergroot naar twee sessies van 75 minuten en bestaat de kwalificatie op zaterdag uit tweemaal een half uur training. Beide races duren 44 minuten plus één ronde, met de uitzondering van Monaco waar slechts één race wordt verreden.

Nederlanders

Op dit moment is er geen Nederlander bevestigd voor het seizoen 2010. Wel hebben er in het verleden landgenoten – met wisselend resultaat – aan deze categorie deelgenomen. Jaap van Lagen kwam in 2005 uit voor het Belgische KTR en liet van zich spreken door een tweede plaats in Monaco zeker te stellen. Maar verder dan de negende positie in de eindstand kwam hij niet. Verder reed Van Lagen nog enkele losse races in de jaren erna. In 2007 debuteerden Giedo van der Garde en Xavier Maassen in deze klasse. Van der Garde werd zesde in het kampioenschap bij het team van Victory Engineering. Een jaar later schreef Van der Garde geschiedenis door als eerste Nederlander de titel op te eisen. Vorig jaar kwam de Nederlandse Nieuw-Zeelander Chris van der Drift in actie voor Epsilon Euskadi en scoorde een podiumplaats in zijn eerste raceweekend. Uiteindelijk sloot hij het kampioenschap af als elfde.

Kanshebbers 2010

Terwijl de laatste zitjes worden ingenomen, wordt duidelijk dat er ook dit seizoen veel ‘rookies’ aan de start verschijnen. Veel van hen stromen door uit de Formule Renault 2.0 of Formule 3. Mikhail Aleshin, Marcos Martínez en Brendon Hartley zijn de coureurs met Formule Renault 3.5 ervaring die kunnen strijden om de overwinningen. De Rus Aleshin eindigde in 2008 als vijfde en werd vorig jaar derde in de Formule 2. Martínez begon het 2009-seizoen sterk met drie overwinningen op rij, maar eindigde slechts als zevende in de eindstand. Hartley is reservecoureur bij Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso, maar sloeg vorig jaar de plank totaal mis. De Nieuw-Zeelander wordt geacht meer in huis te hebben.

Bij de nieuwkomers wordt veel verwacht van Albert Costa en Jean-Eric Vergne. Costa pakte de titel in de Eurocup en West Europese Cup Formule Renault 2.0 terwijl Vergne in beide disciplines vicekampioen werd. Daniel Ricciardo vergezelt zijn landgenoot Hartley bij Tech 1 Racing. De twintigjarige coureur heeft al veel gewonnen in zijn leven en stroomt als Brits Formule 3 kampioen door naar de Formule Renault 3.5.