Tom Coronel heeft goed gescoord tijdens de WTCC-races in Hongarije. De Nederlander pakte een mooie tweede plaats in de tweede race van het weekend en nam ook uit race één een puntje mee.
Nadat zijn Chevrolet Cruze zwaar beschadigd was geraakt tijdens het eerdere raceweekend in Marokko moest Coronel tot zijn ongenoegen de tussentijdse test op de Nürburgring Nordschleife aan zich voorbij laten gaan, maar de auto was gelukkig wel op tijd opgelapt voor de kwalificatie op de Hongaarse Hungaroring. Coronel claimde daarin de achtste plek voor race één, wat door de omgekeerde grid de derde plek voor race twee was.
In de eerste race kwam Coronel als tiende aan – ‘ik heb bewust geen risico genomen, ik wilde gewoon punten pakken en de race overleven’ – zodat hij er goed voor zou staan voor de door zijn derde startplek veelbelovende tweede race.
Coronel kwam daarin goed weg bij de start en nam gelijk zijn ROAL Motorsport-teamgenoot Tom Chilton te grazen. Coronel zette leider Norbert Michelisz ook nog onder druk bij de start, maar de thuisrijder sloeg daarna een gaatje, terwijl Coronel op zijn beurt wat lucht kreeg naar Chilton. “Ik had een geweldige start”, blikt Coronel terug. “In de eerste race kwam ik ook al lekker van mijn plek, maar deze start was nog beter. Ik zat echt heel dicht achter Michelisz. Ik raakte hem zelfs nog even in de eerste bocht. Daarna was het zaak om de auto heel te houden en banden te sparen.”
“Ik ben echt heel blij met deze tweede plek”, vervolgt de coureur uit Eemnes. “We hebben de kans die we kregen, gelijk met beide handen vastgepakt. Mijn dank gaat daarbij uit naar mijn engineer, hij heeft me vandaag een geweldige auto gegeven. Ik stuur alleen maar”, zegt Coronel met een kwinkslag.
Dat de race zelf verder wat saai voor hem was, kan Coronel dit keer niet schelen. “Want het resultaat telt. Ik heb er een mooie beker aan overgehouden en flink wat punten om mee naar huis te nemen”, zegt de coureur voor wie de teller – na zijn puntloze eerste twee raceweekends – door de goede score uit ronde drie nu in één klap op negentien staat.
Wat Coronels optreden in Hongarije overigens extra indrukwekkend maakte, was het feit dat hij nog een 2014-motor in zijn Chevrolet Cruze had liggen, terwijl bijvoorbeeld Chilton met een 2015-specificatie reed. Voor de volgende race, die op de Nürburgring, krijgt Coronel tot zijn genoegen echter ook een nieuwe motor. Dat hij de WTCC-test op de Nordschleife heeft gemist, doet verder geen afbreuk aan zijn vertrouwen: “Want ik heb daar al eerder geracet en als de auto er zo goed aanvoelt als dit weekend, moet het mogelijk zijn ook op de Nürburgring succes te boeken.”