Tom Coronel heeft een plezierig jubileumweekend achter de rug op zijn favoriete circuit Macau. De Nederlander vierde zijn 25e jaar in de autosport, wat hij afsloot als beste Chevrolet-rijder in het WTCC.
Coronel deed dat mede dankzij de zevende en achtste plek die hij zondag in de twee WTCC-races in Macau behaalde. Het weekend begon daarvoor al goed, of zoals Coronel het omschrijft ’te goed’, met de kwalificatie van zaterdag.
De coureur van ROAL Motorsport wist zich daarin namelijk bij de eerste vijf te nestelen. “Het is schitterend om je in dit veld als vijfde te kwalificeren, maar aangezien de top tien de tweede race in omgekeerde volgorde moet beginnen, was het in dat opzicht niet super, want Macau is een circuit waarin vooraan staan bij de start erg belangrijk is”, legt Coronel uit.
Ondanks een naar eigen zeggen redelijk goede start in race één, verloor Coronel wel wat plekjes. “Yvan Muller zette me klem en daardoor konden de Honda’s aan me voorbij. Ik had later nog een gevecht met Muller waarbij hij me naar buiten duwde. Erg jammer. Daarna reed ik eigenlijk in een niemandsland”, vertelt de coureur die zich vooraf had voorgenomen het ‘slim te spelen’ en zijn Chevrolet Cruze veilig thuisbracht op de zevende plek.
Race twee, vanaf de zesde startplek, begon met een slechte start. “Daarna was het even tikkie-takkie met Sébastien Loeb in zijn Citroën, en daarna zat zijn teamgenoot Ma Qing Hua pal achter me. Hij ging het duel aan en we raakten elkaar, waarna hij later een uitremactie probeerde op een plek waar het echt niet kon en de banden in vloog. Verder viel er voor mij niet veel te strijden”, aldus de nummer acht uit race twee.
Dankzij de elf punten die hij uit Macau meeneemt, is Coronel als zevende gefinisht in het kampioenschap. Hij is daarmee, achter de dominante Citroëns en de andere fabrieksrijders van Honda, de beste Chevrolet-coureur en dat doet hem goed. “Het was een goed seizoen”, blikt hij terug. “Ik ben met ROAL als beste Chevrolet-coureur geëindigd en dat is denk ik een realistisch doel.”
“We hebben goede tegenstand kunnen bieden aan de fabrieksteams, door het vooral slim te spelen”, vervolgt de coureur wiens klassering extra indrukwekkend wordt gemaakt door het missen van een fiks aantal races: “Na de crash in Marrakech hebben we vier races moeten uitzitten, maar we hebben ons daarna snel herpakt. We hebben geen zeges weten te behalen, maar nog wel een aantal tweede en derde plekken gepakt.”
In de winter die nu volgt, gaat Coronel verslag doen van de Dakar 2015 én natuurlijk werken om zijn zitje bij ROAL te behouden in het WTCC. “Ik ben erg blij met dit team. Wel wordt het weer vechten om hier terug te keren. Het wordt steeds duurder, maar dat ben ik inmiddels wel gewend. Het is elke winter hetzelfde liedje. Ik hoop dat we er uit komen, maar heb na dit goede jubileumjaar en door de steun van mijn trouwe sponsors alle reden om positief te zijn. De eerste gesprekken lopen ook al en het ziet er veelbelovend uit”, aldus de 42-jarige autosportjubilaris.