Daan de Geus
10 november 2015
Voormalig Formule 1-coureur Alexander Wurz stopt met racen. Of Wurz, die de laatste jaren in het WEC actief was, verder gaat als voorzitter van de ‘coureursvakbond’ GPDA is nog niet duidelijk.
Wurz debuteerde in 1997 in de Formule 1 voor Benetton en reed tot en met jaar 2000 voor dat team. Hij deed daarna een stap terug en werd testrijder voor McLaren. Voor dat team maakte hij in 2005 een comeback, als vervanger van de geblesseerde Juan Pablo Montoya. In 2006 ging Wurz vervolgens als testrijder voor Williams aan de slag, waarna hij in 2007 aan zestien van de zeventien Grands Prix meedeed voor dat team.
De Oostenrijker kwam in totaal tot 69 starts, waarin hij 45 punten scoorde. Wurz stond voor alle drie de teams waarvoor hij reed een keer op het podium. Nadat hij zijn Formule 1-loopbaan afsloot, ging Wurz in de endurance-racerij aan de slag. In 1996, voor hij zijn Formule 1-debuut maakte, won Wurz de 24 Uur van Le Mans al eens en hij herhaalde dat in 2009, voor Peugeot. Toen Peugeot ermee stopte, ging hij in 2012 naar Toyota.
Veiligheid
Ondanks dat hij na 2007 geen Grands Prix meer reed, bleef Wurz wel bij de Formule 1 betrokken. Hij heeft zich onder meer samen met de FIA actief ingezet voor het vergroten van de veiligheid binnen de sport. Sinds 2014 staat hij tevens aan het hoofd van de Grand Prix Drivers’ Association (GPDA), de de facto vakbond voor Formule 1-coureurs. Of hij doorgaat in die rol, is nog niet duidelijk. Wurz werkte de laatste jaren ook met de FIA aan initiatieven voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en de FIA Young Driver Excellence Academy. Sinds 2012 is hij ook als driver coach voor Williams actief. Wurz zal nog één race rijden en dat is de WEC-finale in Bahrein. Wat hij daarna gaat doen, laat hij in het midden. “Maar mijn toekomst zal nog steeds om autosport draaien”, verklaart Wurz, die zich onder meer op zijn bedrijven gaat richten die zich met de verkeersveiligheid en het ontwerpen van circuits bezighouden. “Jullie zullen me zeker terugzien, alleen niet in een overall”, besluit hij.
Ondanks dat hij na 2007 geen Grands Prix meer reed, bleef Wurz wel bij de Formule 1 betrokken. Hij heeft zich onder meer samen met de FIA actief ingezet voor het vergroten van de veiligheid binnen de sport. Sinds 2014 staat hij tevens aan het hoofd van de Grand Prix Drivers’ Association (GPDA), de de facto vakbond voor Formule 1-coureurs. Of hij doorgaat in die rol, is nog niet duidelijk. Wurz werkte de laatste jaren ook met de FIA aan initiatieven voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en de FIA Young Driver Excellence Academy. Sinds 2012 is hij ook als driver coach voor Williams actief. Wurz zal nog één race rijden en dat is de WEC-finale in Bahrein. Wat hij daarna gaat doen, laat hij in het midden. “Maar mijn toekomst zal nog steeds om autosport draaien”, verklaart Wurz, die zich onder meer op zijn bedrijven gaat richten die zich met de verkeersveiligheid en het ontwerpen van circuits bezighouden. “Jullie zullen me zeker terugzien, alleen niet in een overall”, besluit hij.
Gerelateerd nieuws
Het Jaar van Carlos Sainz: door Ferrari aan de kant geschoven voor Hamilton
22 december 2024 18:10 - Het Jaar van
Het jaar van Alex Albon: brokkenpiloot veroorzaakt weer schade bij Williams
21 december 2024 15:00 - Het Jaar van
Sainz openhartig over Ferrari-exit: ‘Ik was er 99% zeker van dat ik bij Ferrari zou blijven’
18 december 2024 13:00 - Nieuws
Franco Colapinto blikt terug op eerste Formule 1-seizoen: ‘Had wat fouten kunnen vermijden’
16 december 2024 08:00 - Nieuws