Er is nog niks beslist en het is zeker geen gedane zaak, maar Ferrari’s dreigement zijn eigen weg te gaan, is nooit serieuzer geweest. De inzet is nog altijd de toekomst van de koningsklasse, voor 2021 en verder. Mocht die Ferrari niet zinnen, dan zullen de Italianen voorop lopen richting de uitgang, en zal Mercedes zo goed als zeker volgen. Mercedes mag zich publiekelijk immers politiek uitdrukken, maar heeft er geen geheim van gemaakt op één lijn te zitten met de Scuderia. Óók wat een eventuele breakaway series betreft.

Liberty Media- en Formule 1-topman Chase Carey met Ferrari-preses Sergio Marchionne.
Met alleen Ferrari en Mercedes ben je er immers nog niet, maar Ferrari zou Haas en Sauber – teams die allebei zeer afhankelijk zijn van het Italiaanse concern – meenemen en dan is het aan Mercedes om klanten Williams en Force India te overtuigen. McLaren zou met een voordelige Mercedes-motordeal te lokken moeten zijn. De grote vraag die dan rest is of het lukt ook Red Bull en Honda over te halen. Voor al deze partijen geldt dat hun afspraken met de Formule 1 eind 2020 aflopen. Het enige (fabrieks)team dat contractueel geen kant op kan, is Renault. Dat heeft een tot en met 2024 doorlopende deal met de sport. Met of zonder Renault moet er natuurlijk nog ergens geracet worden, maar met bijna de helft van de circuits op de huidige kalender die per 2021 ‘vrij’ zijn, is dat op papier geen groot obstakel.

Waar Ferrari gaat, gaat Monaco.
Een kalender met Sjanghai, Barcelona, de Red Bull Ring, Silverstone, Hockenheim, Spa-Francorchamps, Monza, Suzuka en Interlagos ziet er al aardig uit, en daar bovenop zijn nog oude bekenden in Argentinië, Portugal, Maleisië, Frankrijk (Magny-Cours), Australië (Adelaide), Amerika (Indianapolis) én Nederland (Zandvoort of Assen) te tellen. Pak nieuwkomer Qatar erbij, en je zit al op zeventien. Kers op de taart zou Monaco zijn, dat over een ‘Ferrari-clausule’ beschikt en een eventuele kalender op achttien races zou brengen. Net als met die race, staat of valt ook de alternatieve Formule 1 met Ferrari. Krijgt Ferrari wat het wil van Liberty Media – een Formule 1 die niet te zeer versimpeld wordt – dan blijft het waar het is. Zo niet, dan heeft het nu een exit. De deur staat inmiddels op een kier… Door: Luis Vasconcelos. Vertaling: Linda van der Heide. Het complete verhaal over de plannen van Ferrari en Amazon lees je in de nieuwste editie van FORMULE 1, nr. 07, nu bij abonnees op de mat, in de winkel verkrijgbaar of hier te bestellen.
