24 oktober is een belangrijke dag in de Formule 1-wereld geweest, zoveel staat nu al vast. En dat terwijl het seizoen pas in maart 2006 begint. Maandag is namelijk besloten dat de F1 er totaal anders uit zal gaan zien, te beginnen met veranderingen in 2006. In een drie uur durende vergadering zijn een heleboel knopen doorgehakt. Een resumé. De knock-out-kwalificatie komt er: er zullen in totaal drie sessies worden verreden. Twee van een kwartier en één van twintig minuten. Na de eerste sessie zullen de vijf langzaamste coureurs afvallen, waarna er opnieuw een kwartier gereden wordt. Wederom vallen dan de vijf traagste deelnemers af. De laatste twintig minuten zullen de snelste tien coureurs de toptien van de startgrid bepalen.

Verder zullen de bandenwissels weer terugkeren. Voor 2005 werden deze nog in de ban gedaan, maar inmiddels is men teruggekomen op deze opvatting. Ondanks het feit dat Michelin, dat over een goede band voor de 2005-reglementen beschikte, zich fel heeft verzet tegen de herinvoering van de bandenwissels heeft de F1-commissie toch haar fiat aan deze plannen gegeven.

Tevens is het idee van de Centreline Downwash Generating Wing-auto geaccepteerd, deze zal in 2007 geïntroduceerd worden. Dat valt tegelijkertijd met de herinvoering van de echte slick-banden. Slicks werden na 1997 verboden, maar ook deze maken dus weer hun rentree. Bovendien gaat Michelin of Bridgestone haar laatste seizoen tegemoet, 2006 is immers het laatste seizoen met twee bandenleveranciers. In 2007 zal de zogenoemde control tyre de standaard zijn in de Formule 1. Het is dus ook mogelijk dat beide bandenleveranciers (noodgedwongen) uit de F1 stappen na afloop van 2006. De Franse bandenfabrikant heeft onlangs laten weten ook hier geen voorstander van te zijn.

Het idee van de CDG-auto zal nu uitgewerkt worden door de denktank van de Formule 1, de Technische Werkgroep. Minimaal acht teams moeten het eens worden met de voorgestelde regels voordat deze opvallende achtervleugel in 2007 gemonteerd kan worden. FIA-president Max Mosley toont zich erg enthousiast na afloop van de belangrijke vergadering. ,,De Technische Werkgroep moet haar goedkeuring aan dit initiatief verlenen, maar iedereen die de bolide heeft gezien is er erg enthousiast over. Tenzij er plots onvoorziene moeilijkheden komen zal het allemaal doorgaan. Dit is de meest radicale verandering in de F1 sinds de introductie van de vleugels, het wordt een interessante periode."

Hoewel de rechterhand van Bernie Ecclestone erg optimistisch is, zijn toch niet al zijn voorstellen door de F1-commissie gekomen. Plannen om de derde auto’s (voor de zes ’slechtste’ teams) te verbieden en het idee de reservewagen te bannen kregen geen goedkeuring. Dit is goed nieuws voor Nicky Pastorelli, die enkele uren na de vergadering kon laten weten dat hij de gelukkige bezitter is van een vrijdagcontract bij Midland. Ook de bandenwarmers zullen dienst blijven doen.

KVN