Jan van der Burgt
16 augustus 2016
De zomerstop is weer begonnen, tijd om terug te blikken op de eerste seizoenshelft. De Formule 1-webredactie velt zijn oordeel over de teams. Wie verraste, wie viel tegen? Vandaag de nummer 4 in het constructeurskampioenschap: Williams.
Williams is natuurlijk een team met één van de rijkste histories van de Formule 1-grid. Het team dat na de redelijk succesvolle jaren met motorpartner BMW aan het begin van deze eeuw steeds anoniemer in de rondte reed, meldde zich in het moderne turbotijdperk weer van voren. En sindsdien is het wachten op die eerste overwinning sinds het onverwachte succes van Maldonado in 2012.
En dat wachten duurt in 2016 voort, en wellicht tegen beter weten in. Het team heeft grote ambities, passend bij de status van het team, maar het lijkt niet in staat die ambities waar te maken. De vierde plaats in het kampioenschap lijkt overigens niet heel slecht, maar Force India staat de trappelen van ongeduld om die vierde plaats over te nemen.
Williams scoort aan het begin van het seizoen nog makkelijk punten, met zowel Valtteri Bottas als Felipe Massa. Het wordt echter al snel duidelijk dat de derde plaats van de voorbije twee jaren, niet zomaar weer behaald gaat worden. Mercedes, Ferrari én Red Bull scoren beduidend meer punten, zeker na de komst van Max Verstappen naar het laatstgenoemde team. En terwijl Williams in 2014 en 2015 feitelijk alleen op de circuit waar veel downforce vereist is kopje onder ging, zakt het team in 2016 gedurende het hele seizoen steeds wat verder weg. Zelfs de normaal zeer constant presterende Valtteri Bottas komt de laatste tijd niet verder dan negende plaatsen, om over Felipe Massa nog maar te zwijgen. De Braziliaan heeft in de laatste vier races nul punten gescoord. Geschikt rijdersduo?
Toegegeven, Massa heeft wat pechraces gekend, maar maakt zelf ook fouten. Denk bijvoorbeeld maar eens aan zijn crash tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije. Dat helpt niet alleen het team niet vooruit, maar ook zijn eigen carrière niet. Die lijkt in het geval van Massa net zoals de ambities van Williams geruisloos ten onder te gaan. Bottas lijkt daarentegen wat steviger in het zadel te zitten. Hij is iemand die weet hoe je een auto over de streep brengt, en dat is belangrijk om puntjes te blijven sprokkelen. Maar in tijden van crisis wordt er meer gevraagd van een coureur. Voor Bottas is dit wellicht hét moment om het team bij de hand te nemen en te laten zien dat hij toch echt die winnaar is die we helaas nog niet in hem hebben kunnen ontwaren. Wil je weten wat voormalig Formule 1-coureur en Ziggo Sport-analist Robert Doornbos vindt van de eerste seizoenshelft van Bottas en Massa? Bestel dan nu Formule 1 nummer 12, waarin Doornbos rapportcijfers uitdeelt en vertelt wie volgens hem tot nu toe de beste coureur van 2016 was.
VervalWilliams scoort aan het begin van het seizoen nog makkelijk punten, met zowel Valtteri Bottas als Felipe Massa. Het wordt echter al snel duidelijk dat de derde plaats van de voorbije twee jaren, niet zomaar weer behaald gaat worden. Mercedes, Ferrari én Red Bull scoren beduidend meer punten, zeker na de komst van Max Verstappen naar het laatstgenoemde team. En terwijl Williams in 2014 en 2015 feitelijk alleen op de circuit waar veel downforce vereist is kopje onder ging, zakt het team in 2016 gedurende het hele seizoen steeds wat verder weg. Zelfs de normaal zeer constant presterende Valtteri Bottas komt de laatste tijd niet verder dan negende plaatsen, om over Felipe Massa nog maar te zwijgen. De Braziliaan heeft in de laatste vier races nul punten gescoord. Geschikt rijdersduo?
Toegegeven, Massa heeft wat pechraces gekend, maar maakt zelf ook fouten. Denk bijvoorbeeld maar eens aan zijn crash tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije. Dat helpt niet alleen het team niet vooruit, maar ook zijn eigen carrière niet. Die lijkt in het geval van Massa net zoals de ambities van Williams geruisloos ten onder te gaan. Bottas lijkt daarentegen wat steviger in het zadel te zitten. Hij is iemand die weet hoe je een auto over de streep brengt, en dat is belangrijk om puntjes te blijven sprokkelen. Maar in tijden van crisis wordt er meer gevraagd van een coureur. Voor Bottas is dit wellicht hét moment om het team bij de hand te nemen en te laten zien dat hij toch echt die winnaar is die we helaas nog niet in hem hebben kunnen ontwaren. Wil je weten wat voormalig Formule 1-coureur en Ziggo Sport-analist Robert Doornbos vindt van de eerste seizoenshelft van Bottas en Massa? Bestel dan nu Formule 1 nummer 12, waarin Doornbos rapportcijfers uitdeelt en vertelt wie volgens hem tot nu toe de beste coureur van 2016 was.
Gerelateerd nieuws
Het Jaar van Carlos Sainz: door Ferrari aan de kant geschoven voor Hamilton
22 december 2024 18:10 - Het Jaar van
Het jaar van Alex Albon: brokkenpiloot veroorzaakt weer schade bij Williams
21 december 2024 15:00 - Het Jaar van
Sainz openhartig over Ferrari-exit: ‘Ik was er 99% zeker van dat ik bij Ferrari zou blijven’
18 december 2024 13:00 - Nieuws
Franco Colapinto blikt terug op eerste Formule 1-seizoen: ‘Had wat fouten kunnen vermijden’
16 december 2024 08:00 - Nieuws