Zomerrapport 2016: Ferrari
Vincent Sondermeijer
17 augustus 2016
De zomerstop is weer begonnen, tijd om terug te blikken op de eerste seizoenshelft. De Formule 1-webredactie velt zijn oordeel over de teams. Wie verraste, wie viel tegen? Vandaag de nummer drie in het constructeurskampioenschap: Ferrari.
Wie de uitslag van de Grand Prix van Groot-Brittannië bekijkt, moet zijn blik een stuk naar beneden laten glijden voor hij Ferrari-coureurs Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen aantreft. Negende en vijfde werden ze. En dat is niet waar de teamleiding voorafgaand aan het seizoen 2016 op had gerekend.
Ferrari, vorig jaar best of the rest achter het dominante Mercedes, moest de Duitsers dit jaar pas echt het vuur aan de schenen gaan leggen. “We willen vanaf Australië gelijk het te kloppen team zijn”, zei Ferrari-president Sergio Marchionne.
En dat leek zowaar te gaan lukken ook. In Melbourne kwamen Vettel en Räikkönen na een ronde als eerste en tweede door. Het verdere verloop van de race bleek echter een betere voorbode voor de rest van het jaar: Vettel werd ingehaald door Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Räikkönen moest zijn SF16-H met een smeulende turbo in de pits parkeren. De gehoopte strijd om de overwinningen kon het Ferrari-duo na Australië maar een enkele keer voeren. In Canada reed Vettel een tijd lang op kop, om uiteindelijk toch weer klop te krijgen van Hamilton. In Spanje liet Max Verstappen zijn eerste zege niet afpakken door Räikkönen. Dichterbij de hoogste tree van het podium kwamen Vettel en Räikkönen niet. Terwijl ze wel geregeld op de andere twee treden stonden: negen keer in totaal. Eén podiumplek meer dan vorig jaar na evenveel Grands Prix, maar tevreden zijn ze in Maranello niet. Gebrek aan downforce
De reden daarvoor heet Red Bull Racing. Vanaf het voorjaar kwam dat team steeds dichter in de buurt van Ferrari, om vanaf de Grand Prix van Oostenrijk aantoonbaar sneller te zijn. Kijk maar naar de resultaten in de laatste vier wedstrijden: vijf podiums voor Red Bull, één voor Ferrari. De laatste drie races eindigde er niet één Ferrari-coureur bij de eerste drie. Het probleem zit hem in de doorontwikkeling van de SF16-H. Al sinds de Grand Prix van Spanje is Ferrari er niet meer in geslaagd de auto meer downforce op te laten wekken. En dat terwijl de neerwaartse kracht toch al niet het sterkste punt van het chassis is. Het helpt niet dat Ferrari vorige maand afscheid moest nemen van de man die de aerodynamische ontwikkeling van de auto overzag, technisch directeur James Allison. Hij keerde om persoonlijk redenen terug naar zijn thuisland Engeland. Zijn plek werd ingenomen door Mattia Binotto, die voorheen Ferrari’s motorafdeling leidde. Reorganisatie
Misschien blijft het niet bij Allisons vertrek, want het is intern onrustig bij Ferrari, zoals dat gaat wanneer bij de legendarische formatie de resultaten uitblijven. Een grootschalige reorganisatie zou op til staan. Volgens de grootste roddeltantes in de paddock zou zelfs teambaas Maurizio Arrivabene voor zijn positie moeten vrezen. Dat geldt niet voor Kimi Räikkönen, want die kreeg vorige maand al een nieuw contract voor 2017. De Fin verrast dit jaar positief. Hij heeft halverwege het seizoen al meer podiumplaatsen behaald dan in heel 2015 (4). In het kampioenschap staat Räikkönen twee punten voor Vettel, terwijl hij de voorbije twee seizoenen telkens tientallen punten moest toegeven op zijn teamgenoot. Die voorsprong heeft Räikkönen niet helemaal aan zichzelf te danken, maar ook aan Vettels pech. Door een kapotte motor haalde hij de start niet eens in Bahrein, door een onbesuisde Daniil Kvyat kwam hij niet door de eerste ronde in Sotsji en door een klapband haalde hij ook in Oostenrijk de finish niet. Vettel incasseerde bovendien al twee gridstraffen voor kapotte versnellingsbakken. Huzarenstukje
Aan Vettels rijkunsten zal het net als vorig jaar in elk geval niet liggen. Dat hij in de kwalificatie in Canada nauwelijks meer dan een tiende achter de Mercedessen zat, mag gerust een huzarenstukje heten. En dat Vettel vervolgens zijn excuses maakte aan het team omdat hij niet sneller had gereden, zegt veel over de winnaarsmentaliteit van de Duitser. Maar zonder goede auto heb je daar niet veel aan. Tijdens de zomerstop moeten de F1-fabrieken verplicht op slot, dus Ferrari kan niet aan de downforceproblemen werken. Een ontwikkelingssprint is straks dus noodzakelijk als de Italianen nog met Red Bull in gevecht willen om de tweede plek in het constructeurs-WK. Lukt dat niet, dan zal Ferrari de zinnen moeten verzetten naar 2017 – het seizoen waarin het tien jaar geleden is dat de Scuderia voor het laatst de wereldkampioen leverde. Wil je weten wat voormalig Formule 1-coureur en Ziggo Sport-analist Robert Doornbos vindt van de eerste seizoenshelft van Vettel en Räikkönen? Bestel dan nu Formule 1 nummer 12, waarin Doornbos rapportcijfers uitdeelt en vertelt wie volgens hem tot nu toe de beste coureur van 2016 was.
VoorbodeEn dat leek zowaar te gaan lukken ook. In Melbourne kwamen Vettel en Räikkönen na een ronde als eerste en tweede door. Het verdere verloop van de race bleek echter een betere voorbode voor de rest van het jaar: Vettel werd ingehaald door Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Räikkönen moest zijn SF16-H met een smeulende turbo in de pits parkeren. De gehoopte strijd om de overwinningen kon het Ferrari-duo na Australië maar een enkele keer voeren. In Canada reed Vettel een tijd lang op kop, om uiteindelijk toch weer klop te krijgen van Hamilton. In Spanje liet Max Verstappen zijn eerste zege niet afpakken door Räikkönen. Dichterbij de hoogste tree van het podium kwamen Vettel en Räikkönen niet. Terwijl ze wel geregeld op de andere twee treden stonden: negen keer in totaal. Eén podiumplek meer dan vorig jaar na evenveel Grands Prix, maar tevreden zijn ze in Maranello niet. Gebrek aan downforce
De reden daarvoor heet Red Bull Racing. Vanaf het voorjaar kwam dat team steeds dichter in de buurt van Ferrari, om vanaf de Grand Prix van Oostenrijk aantoonbaar sneller te zijn. Kijk maar naar de resultaten in de laatste vier wedstrijden: vijf podiums voor Red Bull, één voor Ferrari. De laatste drie races eindigde er niet één Ferrari-coureur bij de eerste drie. Het probleem zit hem in de doorontwikkeling van de SF16-H. Al sinds de Grand Prix van Spanje is Ferrari er niet meer in geslaagd de auto meer downforce op te laten wekken. En dat terwijl de neerwaartse kracht toch al niet het sterkste punt van het chassis is. Het helpt niet dat Ferrari vorige maand afscheid moest nemen van de man die de aerodynamische ontwikkeling van de auto overzag, technisch directeur James Allison. Hij keerde om persoonlijk redenen terug naar zijn thuisland Engeland. Zijn plek werd ingenomen door Mattia Binotto, die voorheen Ferrari’s motorafdeling leidde. Reorganisatie
Misschien blijft het niet bij Allisons vertrek, want het is intern onrustig bij Ferrari, zoals dat gaat wanneer bij de legendarische formatie de resultaten uitblijven. Een grootschalige reorganisatie zou op til staan. Volgens de grootste roddeltantes in de paddock zou zelfs teambaas Maurizio Arrivabene voor zijn positie moeten vrezen. Dat geldt niet voor Kimi Räikkönen, want die kreeg vorige maand al een nieuw contract voor 2017. De Fin verrast dit jaar positief. Hij heeft halverwege het seizoen al meer podiumplaatsen behaald dan in heel 2015 (4). In het kampioenschap staat Räikkönen twee punten voor Vettel, terwijl hij de voorbije twee seizoenen telkens tientallen punten moest toegeven op zijn teamgenoot. Die voorsprong heeft Räikkönen niet helemaal aan zichzelf te danken, maar ook aan Vettels pech. Door een kapotte motor haalde hij de start niet eens in Bahrein, door een onbesuisde Daniil Kvyat kwam hij niet door de eerste ronde in Sotsji en door een klapband haalde hij ook in Oostenrijk de finish niet. Vettel incasseerde bovendien al twee gridstraffen voor kapotte versnellingsbakken. Huzarenstukje
Aan Vettels rijkunsten zal het net als vorig jaar in elk geval niet liggen. Dat hij in de kwalificatie in Canada nauwelijks meer dan een tiende achter de Mercedessen zat, mag gerust een huzarenstukje heten. En dat Vettel vervolgens zijn excuses maakte aan het team omdat hij niet sneller had gereden, zegt veel over de winnaarsmentaliteit van de Duitser. Maar zonder goede auto heb je daar niet veel aan. Tijdens de zomerstop moeten de F1-fabrieken verplicht op slot, dus Ferrari kan niet aan de downforceproblemen werken. Een ontwikkelingssprint is straks dus noodzakelijk als de Italianen nog met Red Bull in gevecht willen om de tweede plek in het constructeurs-WK. Lukt dat niet, dan zal Ferrari de zinnen moeten verzetten naar 2017 – het seizoen waarin het tien jaar geleden is dat de Scuderia voor het laatst de wereldkampioen leverde. Wil je weten wat voormalig Formule 1-coureur en Ziggo Sport-analist Robert Doornbos vindt van de eerste seizoenshelft van Vettel en Räikkönen? Bestel dan nu Formule 1 nummer 12, waarin Doornbos rapportcijfers uitdeelt en vertelt wie volgens hem tot nu toe de beste coureur van 2016 was.
Gerelateerd nieuws
Waarom krijgt Hamilton geen Ferrari-test in Abu Dhabi? ‘Gaat niet werken’
22 november 2024 08:30 - Nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas