Sutton Images
Daan de Geus
11 augustus 2018
In de zomerstop maakt FORMULE 1 traditiegetrouw de tussenstand op in de vorm van een zomerrapport. Vandaag: het als vijfde geklasseerde Haas, dat in pas haar derde jaar zelfs meedoet om de vierde plek in het WK.
“Eén coureur is hard gecrasht en de ander zit bij de wedstrijdleiding. Een heel normale dag voor ons, dus.” Het is zwarte humor van Haas’ altijd eerlijke teambaas Günther Steiner op de vrijdag in Silverstone. Romain Grosjean heeft in de eerste training weer eens een bolide afgeschreven, Kevin Magnussen heeft het één en ander over zijn rijgedrag uit te leggen aan de stewards, waar hij een goede bekende is. Zo maken de coureurs het leven van Haas – en hun teambaas – niet makkelijk, want het heeft op de meeste circuits de op drie na snelste auto, maar het seizoen van het Amerikaanse team verloopt toch met pieken en dalen. In tegenstelling tot haar twee eerste seizoenen zijn rem- en balansproblemen daar nu geen debet aan. Die lijkt Haas onder de knie te hebben. En met de auto is weinig mis. De VF-18 wordt tijdens de wintertests, waarin Haas gelijk rap is, aangeduid als ‘namaak Ferrari’: een verwijzing naar Haas’ nauwe relatie met het Italiaanse team. Niks nieuws, maar waar dat soort uitlatingen in voorgaande jaren snel naar de achtergrond verdwenen, zorgt Haas’ goede vorm er nu voor dat deze klachten nog vaak herhaald worden. Zo ook na de seizoensopener in Australië, al scoort Haas daar niet. In tegendeel, het laat maar liefst 22 punten liggen door problemen in de pits. Zo laat ook het nog altijd onervaren team steken vallen, maar het bewijs is geleverd: de auto is snel, geholpen door de geweldige Ferrari-motor achterin. In Bahrein pakt Magnussen daarna een vijfde plek en hij wordt zesde in Spanje en Frankrijk. Natuurlijk zitten er nog gemiste kansen tussen, wat Steiner zeer frustreert, maar in Oostenrijk pakt Haas dan eindelijk die 22 punten die het in Australië liet liggen, met de eerste dubbele puntenfinish van het jaar. Oostenrijk is ook waar Grosjean zijn eerste punten van 2018 pakt. De Fransman kent een frustrerende eerste seizoenshelft met een reeks incidenten die niet bij een coureur van zijn status en ervaring past. Het pijnlijkste voorbeeld is Azerbeidzjan. Na een versnellingsbakprobleem moet hij daar als laatste starten en rijdt een geweldige inhaalrace naar de zesde plek, maar crasht onder de safetycar. Vanaf Oostenrijk gaat het, Engeland uitgesloten, echter beter met Grosjean, die ook in Duitsland en Hongarije scoort. Toch staat zijn plekje onder druk, met Steiner die duidelijk heeft gemaakt wat Grosjean moet doen om zijn huid te redden: regelmatiger presteren. Nu Haas het zo goed doet, zijn er immers genoeg coureurs die bij het team aankloppen. Het aanblijven van Magnussen lijkt daarentegen gegarandeerd, met Haas dat een optie op hem heeft. Magnussen kan in de tweede helft nog mikken op de zevende plek in het WK, als best of the rest achter de coureurs van de grote drie, terwijl Haas dezelfde eretitel kan claimen bij de teams als het Renault weet te verschalken. Volgens Steiner moet het te doen zijn. Zeker als Magnussen en Grosjean vaker allebei weten te scoren. Uiteindelijk is dat wat ‘normaal’ moet worden voor Haas. Net zo normaal als die opmerkingen over de ‘namaak Ferrari’. Het oordeel van Tom Coronel: “Voor mij is Grosjean de allergrootste tegenvaller van dit seizoen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij nog steeds in dat stoeltje zit. Hij moet wel een waterdicht contract hebben, anders was hij er al lang uitgeflikkerd. Hij crasht namelijk veel te veel. Deze jongen rijdt met risicofactor driehonderd en probeert de held uit te hangen. Ik vind hem een loser die veel te veel met zichzelf bezig is, hij kijkt niet naar het teambelang. Het heeft gewoon te maken met ego, anders crash je niet zo vaak. Het spelletje gaat erom aan de finish te komen. Maar dat begrijpt hij niet. Als teambaas kom je bij Grosjean toch zakdoekjes tekort? Een psychiater moet hem maar eens een paar keer met de kop tegen de muur slaan. Dan krijgt hij van mij nog één kans. Maar dat is ook echt de laatste.” “Kevin Magnussen is een coureur die schijt aan alles en iedereen heeft. Een beetje van hetzelfde kaliber als Hamilton: we moeten hem in de Formule 1 houden. Hij zou misschien nog wel eens een kans kunnen krijgen bij een topteam. Ik vind het een leuke coureur, ook omdat hij zo uitgesproken is. Top.” Foto Tom Coronel: Tom Coronel Racing
“Eén coureur is hard gecrasht en de ander zit bij de wedstrijdleiding. Een heel normale dag voor ons, dus.” Het is zwarte humor van Haas’ altijd eerlijke teambaas Günther Steiner op de vrijdag in Silverstone. Romain Grosjean heeft in de eerste training weer eens een bolide afgeschreven, Kevin Magnussen heeft het één en ander over zijn rijgedrag uit te leggen aan de stewards, waar hij een goede bekende is. Zo maken de coureurs het leven van Haas – en hun teambaas – niet makkelijk, want het heeft op de meeste circuits de op drie na snelste auto, maar het seizoen van het Amerikaanse team verloopt toch met pieken en dalen. In tegenstelling tot haar twee eerste seizoenen zijn rem- en balansproblemen daar nu geen debet aan. Die lijkt Haas onder de knie te hebben. En met de auto is weinig mis. De VF-18 wordt tijdens de wintertests, waarin Haas gelijk rap is, aangeduid als ‘namaak Ferrari’: een verwijzing naar Haas’ nauwe relatie met het Italiaanse team. Niks nieuws, maar waar dat soort uitlatingen in voorgaande jaren snel naar de achtergrond verdwenen, zorgt Haas’ goede vorm er nu voor dat deze klachten nog vaak herhaald worden. Zo ook na de seizoensopener in Australië, al scoort Haas daar niet. In tegendeel, het laat maar liefst 22 punten liggen door problemen in de pits. Zo laat ook het nog altijd onervaren team steken vallen, maar het bewijs is geleverd: de auto is snel, geholpen door de geweldige Ferrari-motor achterin. In Bahrein pakt Magnussen daarna een vijfde plek en hij wordt zesde in Spanje en Frankrijk. Natuurlijk zitten er nog gemiste kansen tussen, wat Steiner zeer frustreert, maar in Oostenrijk pakt Haas dan eindelijk die 22 punten die het in Australië liet liggen, met de eerste dubbele puntenfinish van het jaar. Oostenrijk is ook waar Grosjean zijn eerste punten van 2018 pakt. De Fransman kent een frustrerende eerste seizoenshelft met een reeks incidenten die niet bij een coureur van zijn status en ervaring past. Het pijnlijkste voorbeeld is Azerbeidzjan. Na een versnellingsbakprobleem moet hij daar als laatste starten en rijdt een geweldige inhaalrace naar de zesde plek, maar crasht onder de safetycar. Vanaf Oostenrijk gaat het, Engeland uitgesloten, echter beter met Grosjean, die ook in Duitsland en Hongarije scoort. Toch staat zijn plekje onder druk, met Steiner die duidelijk heeft gemaakt wat Grosjean moet doen om zijn huid te redden: regelmatiger presteren. Nu Haas het zo goed doet, zijn er immers genoeg coureurs die bij het team aankloppen. Het aanblijven van Magnussen lijkt daarentegen gegarandeerd, met Haas dat een optie op hem heeft. Magnussen kan in de tweede helft nog mikken op de zevende plek in het WK, als best of the rest achter de coureurs van de grote drie, terwijl Haas dezelfde eretitel kan claimen bij de teams als het Renault weet te verschalken. Volgens Steiner moet het te doen zijn. Zeker als Magnussen en Grosjean vaker allebei weten te scoren. Uiteindelijk is dat wat ‘normaal’ moet worden voor Haas. Net zo normaal als die opmerkingen over de ‘namaak Ferrari’. Het oordeel van Tom Coronel: “Voor mij is Grosjean de allergrootste tegenvaller van dit seizoen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij nog steeds in dat stoeltje zit. Hij moet wel een waterdicht contract hebben, anders was hij er al lang uitgeflikkerd. Hij crasht namelijk veel te veel. Deze jongen rijdt met risicofactor driehonderd en probeert de held uit te hangen. Ik vind hem een loser die veel te veel met zichzelf bezig is, hij kijkt niet naar het teambelang. Het heeft gewoon te maken met ego, anders crash je niet zo vaak. Het spelletje gaat erom aan de finish te komen. Maar dat begrijpt hij niet. Als teambaas kom je bij Grosjean toch zakdoekjes tekort? Een psychiater moet hem maar eens een paar keer met de kop tegen de muur slaan. Dan krijgt hij van mij nog één kans. Maar dat is ook echt de laatste.” “Kevin Magnussen is een coureur die schijt aan alles en iedereen heeft. Een beetje van hetzelfde kaliber als Hamilton: we moeten hem in de Formule 1 houden. Hij zou misschien nog wel eens een kans kunnen krijgen bij een topteam. Ik vind het een leuke coureur, ook omdat hij zo uitgesproken is. Top.” Foto Tom Coronel: Tom Coronel Racing