“Dit is zo’n jaar waarvan we wisten dat het zou komen”, erkent Haas’ kleurrijke teambaas Günther Steiner, sprekend over het eerste seizoen waarin Haas níét in de lift zit. Na het verrassende debuutseizoen 2016, een solide tweede jaar en een hoopgevend 2018 waarin Haas om de eretitel van best of the rest vecht, komt de klad erin. Na twaalf races staat de teller op 26 punten – het laagste aantal waarmee Haas ooit de zomerstop is ingegaan – maar zorgwekkender zijn de titelsponsorperikelen, het raadselachtige gedrag van de VF-19-bolide en de almaar botsende coureurs. Lees ook: Zomerrapport – Williams: Hoop doet leven in weer een verloren jaar Sponsorsoap
Dat uitgerekend Haas in een soap verwikkeld raakt die zelfs op de Amerikaanse tv zijn gelijke niet kent, is zowel toepasselijk als sneu. Bij de presentatie staat Steiner nog te stralen. Met een titelsponsor kan Haas volgens hem de volgende stappen zetten, zelfs sprongen maken. Dat Rich Energy een op zijn zachtst gezegd ondoorgrondelijk (of harder gesteld: schimmig) bedrijf is, mag de pret niet drukken. “We hebben onze research gedaan”, klinkt het, “komt goed.” Als Haas na de seizoensopener in Australië echter struikelt en daarna doorstrompelt omdat het de auto niet aan het werk krijgt op het Pirelli-schoeisel, duurt het niet lang voor Rich Energy-ceo Williams Storey er genoeg van heeft. De brallerige Brit trekt op Trumpiaanse wijze voor de race op Silverstone de stekker uit de samenwerking. Zo denkt hij, althans. Zoals het een goede (of goedkope) soap betaamt, zijn er de nodige plotwendingen. Die leiden er toe dat Rich Energy blijft, maar Storey van toneel verdwijnt. Al is er een cliffhanger: “We evalueren van de zomer of we samen verdergaan”, aldus Steiner. “Dat zie je wel aan of Rich Energy daarna nog op de auto staat of niet.”
Lees ook: William Storey vertrekt bij Rich Energy
(tekst loopt door onder de foto)

Die auto is de VF-19, al zijn daar tegenwoordig twee versies van: Kevin Magnussen heeft de nieuwste specificatie, teamgenoot Romain Grosjean rijdt sinds Silverstone met de ‘Australië-spec’. Dit om deze te vergelijken, met het nog altijd jonge team dat maar niet weet welke beter werkt – en waarom.


