Sutton Images
Jan van der Burgt
8 augustus 2016
De zomerstop is weer begonnen, tijd om terug te blikken op de eerste seizoenshelft. De Formule 1-webredactie velt zijn oordeel over de teams. Wie verraste, wie viel tegen? Vandaag de nummer 10 in het constructeurskampioenschap: Manor.
Natuurlijk mocht er voorafgaand aan het seizoen geen grootse dingen worden verwacht van Manor. Het mag na alle perikelen aan het begin van 2015 zelfs een wonder heten dat het team, dat sinds 2016 onder de naam Manor Racing opereert, überhaupt op de grid staat. Daarmee heeft het team grote veerkracht getoond en dat is wellicht de grootste overwinning van het team tot dusver.
En zo kleurloos als dat het team zo in 2015 rond reed, zo ambitieus waren de plannen voor 2016. Er werden knappe koppen aangesteld, de overjarige Ferrari-motor werd vervangen door een fonkelnieuwe Mercedes-krachtbron en niet onbelangrijk: er werd een nieuwe auto gebouwd in de vorm van de MRT05. Met Pascal Wehrlein had Manor bovendien een talentvol coureur binnen de geleden, terwijl Haryanto in de andere bolide voor de nodige centen zou zorgen.
Die op papier uitgebalanceerde constructie werpt niet meteen en niet overal zijn vruchten af. Op het ene circuit staat het team ‘gewoon’ laatste, waar ze op met name op de wat meer hogersnelheidscircuits af en toe kunnen stunten. Het is dan met name regerend DTM-kampioen Wehrlein die dan de spotlights op zich gericht weet, want hoewel Haryanto de schade wat betreft het onderlinge kwalificatieduel beperkt tot een 7-5 achterstand, moet hij tijdens de races zijn meerdere erkennen in zijn teamgenoot. Zo weet Pascal Wehrlein zich in Oostenrijk naar een prachtige twaalfde startplaats te kwalificeren, zonder dat daar heel veel pech voor anderen bij komt kijken. Een dag later rond hij het succesweekend in stijl af door het eerste punt te pakken voor het team sinds Jules Bianchi in Monaco in 2014. Manor is daarmee hekkensluiter af. Die twijfelachtige eer valt vanaf dat moment te beurt aan het team van Sauber. Rotzomer
En tóch pakt maakt ook Haryanto heel even aanspraak op een prijs, zij het een kleine en ietwat vertekende. Hij lijkt in Australië op weg naar de titel ‘Driver of the day’. Heel de Indonesische eilandengroep stemt meerdere keren op de Indonesiër, ook al reed hij geen deuk in een pakje boter. Maar uit eerlijkheidsoverwegingen gaat de prijs uiteindelijk naar Romain Grosjean. Het is tekenend voor Haryanto’s seizoen. Wat hij ook probeert, het is voortdurend onzeker of hij voor zijn inspanningen wordt beloond. Zo is het op het moment van schrijven niet zeker dat hij het seizoen afmaakt. Hij heeft genoeg geld overgemaakt om de eerste seizoenshelft te voltooien, maar hij lijkt door zijn liquide middelen heen te zijn. Naar verluidt bestaat het klasje mogelijke vervangers uit Stoffel Vandoorne, Alexander Rossi en Jordan King. In welke samenstelling Manor ook aan de tweede seizoenshelft gaat beginnen, er komen voor het team nog enkele interessante circuits aan, te beginnen met Spa-Francorchamps en Monza. Gezien de topsnelheid van de MRT05 moet het team daar opnieuw in positieve zin van zich kunnen laten horen. Hoe dan ook: Manor moet weer serieus worden genomen. Wil je weten wat voormalig Formule 1-coureur en Ziggo Sport-analist Robert Doornbos vindt van de eerste seizoenshelft van Wehrlein en Haryanto? Bestel dan nu Formule 1 nummer 12, waarin Doornbos rapportcijfers uitdeelt en vertelt wie volgens hem tot nu toe de beste coureur van 2016 was.
ProgressieDie op papier uitgebalanceerde constructie werpt niet meteen en niet overal zijn vruchten af. Op het ene circuit staat het team ‘gewoon’ laatste, waar ze op met name op de wat meer hogersnelheidscircuits af en toe kunnen stunten. Het is dan met name regerend DTM-kampioen Wehrlein die dan de spotlights op zich gericht weet, want hoewel Haryanto de schade wat betreft het onderlinge kwalificatieduel beperkt tot een 7-5 achterstand, moet hij tijdens de races zijn meerdere erkennen in zijn teamgenoot. Zo weet Pascal Wehrlein zich in Oostenrijk naar een prachtige twaalfde startplaats te kwalificeren, zonder dat daar heel veel pech voor anderen bij komt kijken. Een dag later rond hij het succesweekend in stijl af door het eerste punt te pakken voor het team sinds Jules Bianchi in Monaco in 2014. Manor is daarmee hekkensluiter af. Die twijfelachtige eer valt vanaf dat moment te beurt aan het team van Sauber. Rotzomer
En tóch pakt maakt ook Haryanto heel even aanspraak op een prijs, zij het een kleine en ietwat vertekende. Hij lijkt in Australië op weg naar de titel ‘Driver of the day’. Heel de Indonesische eilandengroep stemt meerdere keren op de Indonesiër, ook al reed hij geen deuk in een pakje boter. Maar uit eerlijkheidsoverwegingen gaat de prijs uiteindelijk naar Romain Grosjean. Het is tekenend voor Haryanto’s seizoen. Wat hij ook probeert, het is voortdurend onzeker of hij voor zijn inspanningen wordt beloond. Zo is het op het moment van schrijven niet zeker dat hij het seizoen afmaakt. Hij heeft genoeg geld overgemaakt om de eerste seizoenshelft te voltooien, maar hij lijkt door zijn liquide middelen heen te zijn. Naar verluidt bestaat het klasje mogelijke vervangers uit Stoffel Vandoorne, Alexander Rossi en Jordan King. In welke samenstelling Manor ook aan de tweede seizoenshelft gaat beginnen, er komen voor het team nog enkele interessante circuits aan, te beginnen met Spa-Francorchamps en Monza. Gezien de topsnelheid van de MRT05 moet het team daar opnieuw in positieve zin van zich kunnen laten horen. Hoe dan ook: Manor moet weer serieus worden genomen. Wil je weten wat voormalig Formule 1-coureur en Ziggo Sport-analist Robert Doornbos vindt van de eerste seizoenshelft van Wehrlein en Haryanto? Bestel dan nu Formule 1 nummer 12, waarin Doornbos rapportcijfers uitdeelt en vertelt wie volgens hem tot nu toe de beste coureur van 2016 was.
Gerelateerd nieuws
Formule E: Geen punten voor Nederlanders, Mortara nieuwe leider in het kampioenschap
21 juni 2021 00:49 - Nieuws