(tekst loopt door onder de foto) Gedurende de rest van de eerste helft, zijn er nog twee momenten waarop ‘de rest’ zich aan Mercedes’ nekklem weet te ontworstelen, met twee zeges voor Verstappen – de enige die Mercedes af en toe een tik kan geven. In Oostenrijk omdat Mercedes in ademnood zit: het kan de motor niet genoeg koelen en staat in de spaarstand. In de regenrace op Hockenheim gaan bij Mercedes zowel de coureurs als het team duur in de fout. Lees ook: Mercedes gaat kopje onder in thuisrace: ‘Het kon niet veel slechter’ Dieptepunt Duitsland
Het maakt uitgerekend van het thuisnummer in Duitsland, een jubileumweekend voor Mercedes, een pijnlijk dieptepunt middenin een verder ijzersterk seizoen. Het betekent de nodige Schadenfreude bij de rest, maar als Mercedes de week erna de rug recht en met een strategische meesterzet de zege pakt in Hongarije, is het alweer gedaan met het leedvermaak. Dat Mercedes júíst na het komische geblunder in de pits in Duitsland in Hongarije een riskante (maar tot in de puntjes doorgerekende) strategie perfect uitvoert, onderstreept wat al jaren een feit is: bij Mercedes worden verbeterpunten ook echt verbeterd. Zie hoe het dit jaar zo sterk is in de bochten en ook met name langzame sectoren, terwijl dat de laatste jaren juist iets was dat beter kon. Lees ook: Downforce gaf de doorslag voor Mercedes: ‘Grappige conclusie na al die jaren’ Titels binnen handbereik
Mercedes mag ondertussen alvast openlijk vrezen voor Ferrari op het snelle Spa en Monza, en dat Red Bull misschien tóch het best blijft op écht bochtige banen, maar de Duits-Engelse formatie is overall gewoon het sterkst. Mercedes dendert in sneltreintempo op beide titels af, met Hamilton die met 62 punten voorsprong op Bottas al één hand op zijn zesde kroon heeft. Bottas weet Hamilton begin 2019 heel scherp te houden – na Azerbeidzjan staat hij nog aan kop in het WK – maar Hamilton komt daarna op dreef en zijn zegeteller staat inmiddels op acht, tegenover twee voor Bottas. Voor Hamilton lijkt het beslissen van de titelstrijd een kwestie van tijd, met Bottas die na de zomerstop niet alleen voor zijn titelkansen vecht, maar ook om zijn nog niet zekere Mercedes-zitje te houden in 2020.
Lees ook: Wolff vreest dilemma over Bottas vs. Ocon
Het oordeel van Olav Mol: “Lewis: net niet perfect, maar het scheelt weinig. Hij heeft de rust van de kampioen. Dat je zaterdag eens geen pole hebt en denkt: ‘veel plezier, ik zie je zondag wel’. Dat is uitgaan van eigen kracht. Maar hij draait het niet zomaar af, hoor. Wat typisch Lewis is: in Oostenrijk zorgt hij dat hij de enige is die níét op het circuit door Max wordt ingehaald, omdat hij vlak ervoor een stop maakt. Honderd procent zeker dat hij daarover nadenkt. We weten dat Lewis’ beste tijd altijd na de zomerstop komt, dus daar moet de rest voor vrezen.” “Bottas begon dit jaar met roepen: ‘ik ben Bottas 2.0 en ik heb een baard en doe dit en dat’. Hij had daarbij de mazzel dat hij de seizoensopener won, zodat mensen het geloofden, maar puntje bij paaltje is hij gewoon Bottas: een prima nummer 2.” Lees ook: Weblog: Valtteri Bottas doet toch gewoon waar hij voor is ingehuurd?