Zomerrapport 2016: Red Bull
Jan van der Burgt
18 augustus 2016
De zomerstop is weer begonnen, tijd om terug te blikken op de eerste seizoenshelft. De Formule 1-webredactie velt zijn oordeel over de teams. Wie verraste, wie viel tegen? Vandaag de nummer 2 in het constructeurskampioenschap: Red Bull.
Eind vorig jaar keerde Red Bull met hangende pootjes terug bij Renault of ze toch alsjeblieft gebruik mochten blijven maken van de Franse krachtbronnen. Met een moeilijk jaar achter de rug, kon niemand op dat moment vermoeden dat Red Bull in 2016 een serieuze uitdager kon worden van Mercedes.
Want de goede ontwikkelingen aan de Renault-krachtbron, bij Red Bull voorzien van een TAG Heuer-naamplaat, gaan gepaard met steeds betere resultaten van het Oostenrijks-Engelse team. Na twaalf van de 21 races is Red Bull naast Mercedes zelfs het enige team met een overwinning op zak. Daar was natuurlijk niemand minder dan Max Verstappen verantwoordelijk voor.
Toch lijkt een overwinning voor Red Bull aan het begin van het seizoen onmogelijk. Mercedes is by far het snelste team op de grid en ook de Ferrari doet niet onder voor de Red Bull. Daniel Ricciardo stuurt de RB12 in vier van de eerste vijf races naar de vierde plaats, terwijl Daniil Kvyat verrassend een podium pakt in China. Een race later maakt hij zichzelf echter belachelijk door Ferrari’s Sebastian Vettel in twee pogingen even vakkundig als hardhandig van de baan te rijden. Of het nu voor Red Bull de spreekwoordelijk druppel was, of toch vooral een mooi excuus om Kvyat te lozen, feit is dat vanaf de Spaanse Grand Prix Max Verstappen in de auto van Kvyat zit. De verwachtingen zijn hooggespannen. Een podium? Waarom niet! Maar daarmee zette men te laag in. Met dank aan het crashende Mercedes-duo kijkt de autosportminnende wereld ademloos toe hoe de jonge Nederlander Max Verstappen zijn eerste overwinning pakt. Mercedes vs. Red Bull
Het lijkt de grote ommekeer te zijn voor Red Bull. Terwijl Max Verstappen in Monaco zijn rijzende ster weer wat doet verbleken met meerdere crashes, is Daniel Ricciardo dé te kloppen man. Dat hij uiteindelijk wél geklopt wordt, komt door onvergeeflijke fouten van het team. De klad lijkt er daarna in te komen bij Ricciardo, terwijl Max Verstappen zich herpakt en podiumplaatsen op zijn cv bij blijft schrijven. In Duitsland, de laatste Grand Prix voor de zomerstop, staan Verstappen en Ricciardo voor het eerst samen op het podium. Het is de Australiër die weer wat extra’s lijkt te hebben gevonden en daarmee niet alleen in de kwalificaties Verstappen de baas kan zijn, maar waardoor hij de Nederlander tegenwoordig ook in de races partij lijkt te kunnen bieden. Als ze die strijd tezamen om weten te zetten in functionele rivaliteit, mag Mercedes de borst nat gaan maken in het tweede deel van het seizoen, en anders volgend jaar wel. Wil je weten wat voormalig Formule 1-coureur en Ziggo Sport-analist Robert Doornbos vindt van de eerste seizoenshelft van Verstappen, Ricciardo en Kvyat? Bestel dan nu Formule 1 nummer 12, waarin Doornbos rapportcijfers uitdeelt en vertelt wie volgens hem tot nu toe de beste coureur van 2016 was.
Auf wiedersehen DaniilToch lijkt een overwinning voor Red Bull aan het begin van het seizoen onmogelijk. Mercedes is by far het snelste team op de grid en ook de Ferrari doet niet onder voor de Red Bull. Daniel Ricciardo stuurt de RB12 in vier van de eerste vijf races naar de vierde plaats, terwijl Daniil Kvyat verrassend een podium pakt in China. Een race later maakt hij zichzelf echter belachelijk door Ferrari’s Sebastian Vettel in twee pogingen even vakkundig als hardhandig van de baan te rijden. Of het nu voor Red Bull de spreekwoordelijk druppel was, of toch vooral een mooi excuus om Kvyat te lozen, feit is dat vanaf de Spaanse Grand Prix Max Verstappen in de auto van Kvyat zit. De verwachtingen zijn hooggespannen. Een podium? Waarom niet! Maar daarmee zette men te laag in. Met dank aan het crashende Mercedes-duo kijkt de autosportminnende wereld ademloos toe hoe de jonge Nederlander Max Verstappen zijn eerste overwinning pakt. Mercedes vs. Red Bull
Het lijkt de grote ommekeer te zijn voor Red Bull. Terwijl Max Verstappen in Monaco zijn rijzende ster weer wat doet verbleken met meerdere crashes, is Daniel Ricciardo dé te kloppen man. Dat hij uiteindelijk wél geklopt wordt, komt door onvergeeflijke fouten van het team. De klad lijkt er daarna in te komen bij Ricciardo, terwijl Max Verstappen zich herpakt en podiumplaatsen op zijn cv bij blijft schrijven. In Duitsland, de laatste Grand Prix voor de zomerstop, staan Verstappen en Ricciardo voor het eerst samen op het podium. Het is de Australiër die weer wat extra’s lijkt te hebben gevonden en daarmee niet alleen in de kwalificaties Verstappen de baas kan zijn, maar waardoor hij de Nederlander tegenwoordig ook in de races partij lijkt te kunnen bieden. Als ze die strijd tezamen om weten te zetten in functionele rivaliteit, mag Mercedes de borst nat gaan maken in het tweede deel van het seizoen, en anders volgend jaar wel. Wil je weten wat voormalig Formule 1-coureur en Ziggo Sport-analist Robert Doornbos vindt van de eerste seizoenshelft van Verstappen, Ricciardo en Kvyat? Bestel dan nu Formule 1 nummer 12, waarin Doornbos rapportcijfers uitdeelt en vertelt wie volgens hem tot nu toe de beste coureur van 2016 was.
Gerelateerd nieuws
Helmut Marko slaat alarm: ‘Verstappen volstrekt kansloos in Las Vegas’
22 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
Verstappen bezorgd na openingsdag in Las Vegas: ‘Zitten er behoorlijk ver naast’
22 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Red Bull in nood? Verkeerde vleugel veroorzaakt problemen in Vegas
22 november 2024 10:30 - GP Las Vegas
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas