Zomerrapport – Red Bull: Afhankelijk van Verstappen, maar dat is voldoende
Laurens Stade
19 augustus 2019
In de zomerpauze maakt FORMULE 1 traditiegetrouw de tussenstand op in de vorm van een zomerrapport. We tellen af van tien naar één, en zijn vandaag in de top drie beland. Net als vorig jaar begint het aftellen van de top drie bij Red Bull, al scheelt het dit seizoen veel minder.
Red Bull zal zich niet snel de wintertest in februari in Barcelona willen herinneren. Het team rijdt ‘slechts’ 833 rondes, waarmee het achtste staat in de ranglijst van de meest gereden rondes. Pierre Gasly, net overgekomen van het zusterteam Toro Rosso, crasht tijdens de testdagen twee maal hard van de baan. Daarbij beschadigt hij de auto flink, en moeten er nieuwe versnellingsbakken aan te pas komen. De snelheid zit er in Barcelona ook nog niet in, maar dat zou al snel veranderen.
In Australië rijdt Verstappen een prima race, en eindigt hij voor de beide Ferrari’s op de laatste trede van het podium. Gasly weet geen potten te breken in zijn debuutrace bij Red Bull. Hij kwalificeert zich op een teleurstellende zeventiende plaats en eindigt in de race buiten de punten. Het is een race waarin de 23-jarige Fransman zijn eerste gebreken al laat zien: het inhalen lukt hem niet.
Lees ook: Baaldag voor Gasly bij Red Bull-debuut: ‘Ik heb er niet van genoten’
Gasly pakt zijn moment
In het kwalificatieduel domineert Verstappen, die alleen op Canada na, waar de Nederlander door een late rode vlag zijn snelle ronde moest afbreken, alle races voor zijn teamgenoot kwalificeert. Gasly is regelmatig bijna een seconde langzamer dan zijn teamgenoot. Nog pijnlijker wordt het als Verstappen zijn teamgenoot in Frankrijk, Oostenrijk en Hongarije op een ronde zet. Lees ook: Gasly staat voor raadsel: ‘Ik heb geen idee waarom ik snelheid tekort kwam’ Toch laat Gasly wel potentie zien tijdens de Grand Prix van Engeland. Hij kwalificeert zich op een keurige vijfde plaats. Tijdens de race ligt hij door een safety car-periode voor Verstappen, en hij laat voor het eerst strijdlust zien. De Fransman eindigt dankzij een crash tussen Sebastian Vettel en Verstappen voor het eerst in het seizoen vóór zijn teamgenoot. Gasly vertrekt, Albon wacht zware taak
Verstappen staat momenteel op twee overwinningen dit seizoen. In Oostenrijk verrast hij door Charles Leclerc met nog drie ronden te gaan in te halen. Het duurt nog een aantal uren na de race totdat de Nederlander hoort dat hij zijn overwinning mag behouden. Tijdens de chaotische Grand Prix van Duitsland maakt Verstappen een kleine fout, en spint in de regen. Hij kan zijn weg na de indrukwekkende 360-spin vervolgen, en doet dat goed: Verstappen triomfeert in de lastige omstandigheden, terwijl Hamilton, Bottas en Leclerc crashen. In Hongarije pakt hij zijn allereerste poleposition, na zeven overwinningen in zijn carrière. Lees ook: Verstappen extreem gelukkig met eerste poleposition: ‘Dit voelt heel goed!’ Dat Verstappen verbetert is niet alleen te zien aan zijn overwinningen: in de laatste twintig races eindigt Verstappen altijd binnen de top vijf, zonder uitvalbeurten. Mede daarom is het lastig om zijn teamgenoot te zijn, wat Gasly ook gemerkt heeft. Vanaf de Grand Prix van België zal Alexander Albon in de Red Bull te zien zijn, terwijl Gasly terugkeert bij zijn oude werkgever Toro Rosso. Voor de tweede seizoenshelft zal het team hopen meer punten te halen met de tweede auto. Rookie Albon wacht een zware taak, maar zijn prestaties dit seizoen bieden hoop. Lees ook: Albon vervangt Gasly als teamgenoot Verstappen bij Red Bull vanaf GP België Het oordeel van Olav Mol: ”Verstappen verdient met name vanwege zijn regelmaat en racegogme gewoon een heel hoog cijfer voor zijn eerste seizoenshelft. Hij heeft perfect punten binnengeharkt toen de Red Bull de eerste zeven, acht races geen winnende auto was. En dan komt Oostenrijk… Hoe flauw het ook klinkt, in volwassenheid heeft Max als topcoureur enorme stappen gemaakt. Hij heeft wat hij eind 2018 al deed, doorgetrokken en zit op een nieuw niveau. Max heeft altijd briljante tweede seizoenshelften, zodra Monza eenmaal achter de rug is, terwijl hij dit jaar beter materiaal heeft. Maar de titel? Nee, Hamilton en Mercedes hebben het zo goed gedaan, die kunnen nu al gaan rekenen.” ”Met Gasly gebeurt precies wat we verwacht hadden, want hij is gewoon niet zo heel goed. Nou zit hij er ook niet om kampioen te worden, maar hij rijdt er te ver achter. Gasly moet er vrede mee leren krijgen de langzaamste te zijn in dat clubje van Mercedes, Ferrari en Red Bull en omarmen dat hij bij tegenslag zesde moet worden. Zolang hij in zijn hoofd zit – ik moet doen wat Max kan – haalt hij het nooit. Pas als hij accepteert dat hij zich vijf races als zesde kwalificeert en finisht, gaat hij beter worden.”
In het kwalificatieduel domineert Verstappen, die alleen op Canada na, waar de Nederlander door een late rode vlag zijn snelle ronde moest afbreken, alle races voor zijn teamgenoot kwalificeert. Gasly is regelmatig bijna een seconde langzamer dan zijn teamgenoot. Nog pijnlijker wordt het als Verstappen zijn teamgenoot in Frankrijk, Oostenrijk en Hongarije op een ronde zet. Lees ook: Gasly staat voor raadsel: ‘Ik heb geen idee waarom ik snelheid tekort kwam’ Toch laat Gasly wel potentie zien tijdens de Grand Prix van Engeland. Hij kwalificeert zich op een keurige vijfde plaats. Tijdens de race ligt hij door een safety car-periode voor Verstappen, en hij laat voor het eerst strijdlust zien. De Fransman eindigt dankzij een crash tussen Sebastian Vettel en Verstappen voor het eerst in het seizoen vóór zijn teamgenoot. Gasly vertrekt, Albon wacht zware taak
Verstappen staat momenteel op twee overwinningen dit seizoen. In Oostenrijk verrast hij door Charles Leclerc met nog drie ronden te gaan in te halen. Het duurt nog een aantal uren na de race totdat de Nederlander hoort dat hij zijn overwinning mag behouden. Tijdens de chaotische Grand Prix van Duitsland maakt Verstappen een kleine fout, en spint in de regen. Hij kan zijn weg na de indrukwekkende 360-spin vervolgen, en doet dat goed: Verstappen triomfeert in de lastige omstandigheden, terwijl Hamilton, Bottas en Leclerc crashen. In Hongarije pakt hij zijn allereerste poleposition, na zeven overwinningen in zijn carrière. Lees ook: Verstappen extreem gelukkig met eerste poleposition: ‘Dit voelt heel goed!’ Dat Verstappen verbetert is niet alleen te zien aan zijn overwinningen: in de laatste twintig races eindigt Verstappen altijd binnen de top vijf, zonder uitvalbeurten. Mede daarom is het lastig om zijn teamgenoot te zijn, wat Gasly ook gemerkt heeft. Vanaf de Grand Prix van België zal Alexander Albon in de Red Bull te zien zijn, terwijl Gasly terugkeert bij zijn oude werkgever Toro Rosso. Voor de tweede seizoenshelft zal het team hopen meer punten te halen met de tweede auto. Rookie Albon wacht een zware taak, maar zijn prestaties dit seizoen bieden hoop. Lees ook: Albon vervangt Gasly als teamgenoot Verstappen bij Red Bull vanaf GP België Het oordeel van Olav Mol: ”Verstappen verdient met name vanwege zijn regelmaat en racegogme gewoon een heel hoog cijfer voor zijn eerste seizoenshelft. Hij heeft perfect punten binnengeharkt toen de Red Bull de eerste zeven, acht races geen winnende auto was. En dan komt Oostenrijk… Hoe flauw het ook klinkt, in volwassenheid heeft Max als topcoureur enorme stappen gemaakt. Hij heeft wat hij eind 2018 al deed, doorgetrokken en zit op een nieuw niveau. Max heeft altijd briljante tweede seizoenshelften, zodra Monza eenmaal achter de rug is, terwijl hij dit jaar beter materiaal heeft. Maar de titel? Nee, Hamilton en Mercedes hebben het zo goed gedaan, die kunnen nu al gaan rekenen.” ”Met Gasly gebeurt precies wat we verwacht hadden, want hij is gewoon niet zo heel goed. Nou zit hij er ook niet om kampioen te worden, maar hij rijdt er te ver achter. Gasly moet er vrede mee leren krijgen de langzaamste te zijn in dat clubje van Mercedes, Ferrari en Red Bull en omarmen dat hij bij tegenslag zesde moet worden. Zolang hij in zijn hoofd zit – ik moet doen wat Max kan – haalt hij het nooit. Pas als hij accepteert dat hij zich vijf races als zesde kwalificeert en finisht, gaat hij beter worden.”