Zomerrapport 2018: Renault
Sutton Images
Nino Stuivenberg
12 augustus 2018
In de zomerstop maakt FORMULE 1 traditiegetrouw de tussenstand op in de vorm van een zomerrapport. In dit deel nemen we Renault onder de loep. Het Franse team heeft zich dit jaar opgewerkt tot best of the rest en staat vierde bij de constructeurs.
Je zou het bijna vergeten: vorig jaar om deze tijd reed Jolyon Palmer nog naast Nico Hülkenberg bij Renault. Hülkenberg reed Palmer compleet zoek en eind vorig jaar mocht Carlos Sainz de Brit dan ook vervangen als onderdeel van een motorendeal tussen Toro Rosso en Honda. De veronderstelling was dat Renault met een nieuw rijderspaar meer punten zou kunnen scoren.
Matthew Harman komt in september over van Mercedes en coureur Daniel Ricciardo voegt zich in 2019 bij het team. Renault is vastbesloten om te vechten voor wereldkampioenschappen en heeft die ambitie kracht bijgezet door de Australiër vast te leggen.
Hülkenberg heeft zijn contract voor volgend jaar binnen en zal zich in de tweede seizoenshelft richten op het behalen van de zevende plaats bij de coureurs. Ook voor Sainz staat er veel op het spel. De optie om terug te keren bij Red Bull verloopt op 30 september, waardoor hij mogelijk op zoek moet naar een team. De Spanjaard wordt in verband gebracht met McLaren, maar zal zich moeten laten zien in de tweede seizoenshelft om dat contract af te dwingen.
Het oordeel van Tom Coronel: “Nico Hülkenberg is een mooi baasje. Hülkenberg is er zo eentje die weet dat hij nooit meer in een topteam terecht zal komen. Hij is net niet flamboyant genoeg. Ik denk dat hij zijn kans op een topteam heeft gemist en dat ook zelf weet. Ik vind het wel een hele mooie vent. Van Carlos Sainz had ik bij Renault eerlijk gezegd meer verwacht: dat Hülkenberg hoofdpijn van hem zou krijgen. Goeie naam, goeie coureur en goeie kop: alles klopt eigenlijk wel bij Sainz. Maar dat is het nou net: alles klopt wel. Iemand voor een 8,5 maar geen 9+ en buitencategorie.”
Foto Tom Coronel: Tom Coronel Racing.
We kunnen inmiddels stellen dat dit is gelukt: Hülkenberg en Sainz zijn aan elkaar gewaagd. Het resultaat is dat Renault dit seizoen constant presteert. De Renault-coureurs zijn steevast terug te vinden in Q3 op zaterdag. Ook de zondagen gaan het Franse team goed af: Renault heeft in 2018 in elf van de twaalf Grand Prix-weekenden punten gescoord. Alleen in Oostenrijk ging het team met lege handen naar huis. Het beste raceresultaat tot dusver is de vijfde plaats, behaald door Sainz in Azerbeidzjan en door Hülkenberg in zijn thuisrace op Hockenheim.
Hülkenberg heeft een betere eerste seizoenshelft achter de rug dan zijn teamgenoot. In de kwalificatie gaat het tot nu toe redelijk gelijk op en is het 7-5 in het voordeel van de Duitser. Hülkenberg presteert in de races echter een stuk beter. The Hulk staat zevende in het WK met 52 punten; Sainz is terug te vinden op de elfde positie met 30 punten. De Spanjaard kreeg bij Renault de kans om zich te bewijzen, maar lijkt daar nog niet in geslaagd. Renault heeft met Ricciardo zelfs al een vervanger voor hem aangetrokken.
De vooruitgang van Renault zit hem niet alleen in een andere coureur: de Franse formatie heeft met de RS18 namelijk gewoon een goede auto afgeleverd. Vorig jaar had het team 26 punten in de zomerstop, dit seizoen – na één race meer – staat de teller op 82 punten. Een enorme sprong vooruit dus voor het team dat in 2016 nog als negende in het WK eindigde. Renault groeit qua voorzieningen nog steeds, dus meer progressie in de tweede seizoenshelft is niet ondenkbaar.
Momenteel staat Renault vierde in de stand bij de constructeurs. De Franse equipe is mijlenver verwijderd van aansluiting bij de top 3 en heeft Haas op de hielen zitten. Haas lijkt de betere auto te hebben, maar door een mindere periode van Grosjean staat het Amerikaanse team nog altijd achter Renault in de tussenstand. Renault zal alles uit de kast moeten halen om die vierde plek vast te houden. Als beide Haas-coureurs naar behoren presteren, kan dat nog een flinke kluif worden.
Renault maakt er geen geheim van dat het als fabrieksteam terug wil naar de top. Daar wordt dan ook alles aan gedaan. Technische man Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws