Zomerrapport – Toro Rosso: Eén race kan het verschil maken
Motorsport Images
Laurens Stade
17 augustus 2019
In de zomerpauze maakt FORMULE 1 traditiegetrouw de tussenstand op in de vorm van een zomerrapport. We tellen af van de nummer tien naar de nummer één. Het mag een kleine verrassing genoemd worden dat vandaag pas Toro Rosso aan de beurt is.
Bij Toro Rosso ging tijdens de winter de line-up compleet op de schop. Pierre Gasly maakte de overstap naar het moederteam Red Bull, terwijl Brendon Hartley na een enkel jaar in de Formule 1 al naar de uitgang verwezen werd. Daniil Kvyat maakte na een jaar afwezigheid zijn rentree in de sport, terwijl Alexander Albon als rookie de overstap maakt van de Formule 2 naar de koningsklasse van de autosport.
Lees ook: Ferrari-ervaring Kvyat ‘een groot pluspunt’ voor Toro Rosso
De Italiaanse renstal hoopte flinke verbeteringen te maken ten opzichte van vorig seizoen, waarin het slechts negende eindigde in het constructeurskampioenschap. Dat er dit jaar stappen zijn gemaakt is duidelijk te zien. Toro Rosso scoorde in 2018 een totaal van 33 punten over 21 races, terwijl het nu al op 43 punten zit met nog negen races te gaan.
Chaos in Duitsland
Dat het team momenteel vijfde staat in het constructeurskampioenschap, is eigenlijk volledig te danken aan de Grand Prix van Duitsland. Tijdens deze knotsgekke race blijven zowel Kvyat als Albon, voor wie het meteen de eerste sessie in de regen is met een Formule 1-wagen, op de baan. Kvyat pakt met de derde plaats een sensationeel podium, de eerste voor Toro Rosso sinds de Grand Prix van Italië in 2008, die Sebastian Vettel namens de Italiaanse renstal won. Albon eindigt als zesde, ondanks licht contact met Pierre Gasly die tegen hem aanreed. Het team pakt dat weekend 23 van de 43 punten. Lees ook: Kvyat verrast met podium na bizarre race: ‘Het was een echte rollercoaster’ Een ander hoogtepunt voor het team komt in Monaco, waarin Kvyat als zevende over de finish komt, en Albon als achtste. Het team verlaat de smalle straten met tien punten. Daarmee wordt ook meteen veel gezegd: over de andere tien races pakt Toro Rosso slechts tien punten. Drie keer komt het tot een nul-score, voor de rest blijft het beperkt tot de negende of tiende plaats. In China maakt Albon indruk nadat hij zich niet kan kwalificeren na zijn zware crash in de derde vrije training. De auto is niet op tijd gereed voor de kwalificatie, maar dankzij een knappe inhaalrace eindigt de Britse Thai alsnog op de tiende plaats. Albon vertrekt, Gasly keert terug
De tweede helft van het seizoen zal voor het team anders zijn, met name omdat Albon vertrekt naar Red Bull, terwijl Pierre Gasly terugkeert bij Toro Rosso en in Kvyat zijn nieuwe teamgenoot ziet. Gasly kon niet tippen aan de prestaties van Verstappen, maar afgaande op zijn prestaties van vorig jaar kan de Fransman indruk maken met de Toro Rosso. Albon kan vertrouwen putten uit zijn eerste seizoenshelft, en het feit dat hij de snelst doorstromende coureur is bij Red Bull, twaalf races na zijn Formule 1-debuut. Lees ook: Albon vervangt Gasly als teamgenoot Verstappen bij Red Bull vanaf GP België Toro Rosso kan net als Red Bull updates verwachten aan de Honda-motor, die dit seizoen al flink verbeterd is. Voorlopig mag het team dik tevreden zijn met de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap, een plek waar het team hard voor zal moeten strijden om die te behouden tot aan Abu Dhabi. Het oordeel van Olav Mol: ”Albon heeft tot de wintertests nooit een Formule 1-auto gereden, maar hij leert snel, kent zijn beperkingen en gaat daar goed mee om. Het beste wat hem kon overkomen, is dat hij ‘m in de wintertest in zijn eerste rondje in de grindbak zette. Dat was zo’n moment van: oké, zo werkt dat. Tegenwoordig staat het dan direct online en dat werkt bij die jonge gastjes wel door: een tijdlijn vol kritiek. Maar Albon kan dingen goed achter zich laten en zijn processor staat vol op ‘invoeren’. Hij laat groeipotentie zien.” ”Kvyat krijgt een ruime voldoende omdat hij beter is dan hij eerder was in de Formule 1, volwassener is geworden. Al zakt Kvyat met de ervaring die hij heeft wel te vaak in de kwalificatie door het ijs. Heeft de herkansing van zijn carrière solide opgepakt, maar meer ook niet.”
Dat het team momenteel vijfde staat in het constructeurskampioenschap, is eigenlijk volledig te danken aan de Grand Prix van Duitsland. Tijdens deze knotsgekke race blijven zowel Kvyat als Albon, voor wie het meteen de eerste sessie in de regen is met een Formule 1-wagen, op de baan. Kvyat pakt met de derde plaats een sensationeel podium, de eerste voor Toro Rosso sinds de Grand Prix van Italië in 2008, die Sebastian Vettel namens de Italiaanse renstal won. Albon eindigt als zesde, ondanks licht contact met Pierre Gasly die tegen hem aanreed. Het team pakt dat weekend 23 van de 43 punten. Lees ook: Kvyat verrast met podium na bizarre race: ‘Het was een echte rollercoaster’ Een ander hoogtepunt voor het team komt in Monaco, waarin Kvyat als zevende over de finish komt, en Albon als achtste. Het team verlaat de smalle straten met tien punten. Daarmee wordt ook meteen veel gezegd: over de andere tien races pakt Toro Rosso slechts tien punten. Drie keer komt het tot een nul-score, voor de rest blijft het beperkt tot de negende of tiende plaats. In China maakt Albon indruk nadat hij zich niet kan kwalificeren na zijn zware crash in de derde vrije training. De auto is niet op tijd gereed voor de kwalificatie, maar dankzij een knappe inhaalrace eindigt de Britse Thai alsnog op de tiende plaats. Albon vertrekt, Gasly keert terug
De tweede helft van het seizoen zal voor het team anders zijn, met name omdat Albon vertrekt naar Red Bull, terwijl Pierre Gasly terugkeert bij Toro Rosso en in Kvyat zijn nieuwe teamgenoot ziet. Gasly kon niet tippen aan de prestaties van Verstappen, maar afgaande op zijn prestaties van vorig jaar kan de Fransman indruk maken met de Toro Rosso. Albon kan vertrouwen putten uit zijn eerste seizoenshelft, en het feit dat hij de snelst doorstromende coureur is bij Red Bull, twaalf races na zijn Formule 1-debuut. Lees ook: Albon vervangt Gasly als teamgenoot Verstappen bij Red Bull vanaf GP België Toro Rosso kan net als Red Bull updates verwachten aan de Honda-motor, die dit seizoen al flink verbeterd is. Voorlopig mag het team dik tevreden zijn met de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap, een plek waar het team hard voor zal moeten strijden om die te behouden tot aan Abu Dhabi. Het oordeel van Olav Mol: ”Albon heeft tot de wintertests nooit een Formule 1-auto gereden, maar hij leert snel, kent zijn beperkingen en gaat daar goed mee om. Het beste wat hem kon overkomen, is dat hij ‘m in de wintertest in zijn eerste rondje in de grindbak zette. Dat was zo’n moment van: oké, zo werkt dat. Tegenwoordig staat het dan direct online en dat werkt bij die jonge gastjes wel door: een tijdlijn vol kritiek. Maar Albon kan dingen goed achter zich laten en zijn processor staat vol op ‘invoeren’. Hij laat groeipotentie zien.” ”Kvyat krijgt een ruime voldoende omdat hij beter is dan hij eerder was in de Formule 1, volwassener is geworden. Al zakt Kvyat met de ervaring die hij heeft wel te vaak in de kwalificatie door het ijs. Heeft de herkansing van zijn carrière solide opgepakt, maar meer ook niet.”
Gerelateerd nieuws
FOTOSERIE: 10 jaar geleden maakte Max Verstappen zijn eerste F1-meters in Japan
02 april 2024 20:30 - Nieuws
Sebastian Vettels debuut bij Toro Rosso: lange lokken en een babyface
08 februari 2024 11:00 - Fotorubriek
Albon heeft volste vertrouwen in Vowles: ‘In 2024 ga je zijn invloed pas echt zien’
11 januari 2024 19:00 - Nieuws