Als Williams oprecht had verwacht na rampjaar 2018 een frisse start te maken, dan komt het al tijdens de wintertests bedrogen uit: als enige heeft de formatie uit Grove haar nieuwe auto niet af op de eerste testdag. Sterker, en schrijnender: de bolide die als showmodel in de garage geparkeerd staat, is een dummy in 2019-kleuren. En als het op en top Britse traditieteam het schaamrood na die eerste dag nog niet op de kaken heeft, dan wel op dag twee; ook daarop komt Williams niet in actie. Pas woensdagochtend komt de nieuwe auto aan, pas woensdagmiddag maakt George Russell de eerste meters. Adjunct-teambaas Claire Williams doet ondertussen verhaal voor de verzamelde pers en wil niet in detail treden, maar vat de situatie treffend samen: ‘Gênant’.
Lees ook: Weblog: Gênante start van Williams belooft weinig goeds voor 2019
(tekst loopt door onder de foto)

Na de valse start hobbelt Williams achter de feiten aan, wat zich vertaalt in de resultaten: voor de gridstraffen halverwege de eerste seizoenshelft een rol spelen, wordt de laatste startrij vaker wel dan niet door beide Williams’ bezet – met de achterstand doorgaans in seconden in plaats van tienden geteld. Het lukt Williams geen een keer uit Q1 te komen, al is George Russell er in Hongarije pijnlijk dichtbij: 0.053 seconde. Met Russell is gelijk een van Williams’ weinige lichtpunten genoemd. De Britse rookie is snel, komt volwassen over, laat geregeld mooie dingen zien in de nukkige FW42 én houdt teamgenoot Robert Kubica er eenvoudig onder. Hij kwalificeert zich alle twaalf keer (ruim) voor Kubica, en qua racefinishes staat het 10-2 in het voordeel van Russell.

Hetzelfde geldt voor Williams, ondanks voorzichtige vooruitgang dankzij updates vlak voor de zomerstop. Williams’ jaar valt echter niet meer echt te redden, het hoopt inmiddels vooral een betere basis te leggen voor 2020. En dat zonder technische roerganger, met Paddy Lowe die kort na het wintertestdebacle eerst met verlof en daarna definitief is verdwenen. Volgens de geruchtenmolen kan Pat Fry (net weg bij McLaren) die taak wel eens op zich nemen. Feitelijk is Williams zo geen stap verder dan vorig jaar, toen het hetzelfde liedje was, met dezelfde inmiddels grijsgedraaide hoopvolle soundbites. Het ooit zo trotse topteam lijkt vooral al af te tellen naar 2021’s regelrevolutie, die voor een gelijker speelveld moet zorgen. ‘Nieuwe ronde, nieuwe kansen’ lijkt tegenwoordig het familiemotto. Lees ook: Williams en technisch directeur Paddy Lowe definitief uit elkaar

