De Franse autofabrikant Renault is sinds 1977 gedurende verschillende perioden actief geweest in de Formule 1, zowel als teameigenaar als motorfabrikant. Als worksteam heeft Renault twee constructeurs- en coureurskampioenschappen gewonnen, terwijl het als motorfabrikant 12 constructeurs- en 11 coureurskampioenschappen heeft. Het heeft meer dan 160 overwinningen behaald als motorleverancier en staat op de vierde plaats in de geschiedenis van de Formule 1. Nu opereert het team onder de naam Alpine.
In 1977 betreedt het bedrijf de Formule 1 als constructeur en introduceerde de turbomotor in de Formule 1 met zijn EF1-motor. In 1983 begint Renault met het leveren van motoren aan andere teams. Hoewel het Renault-team races heeft gewonnen, trekt het zich eind 1985 terug. Renault keert in 1989 terug naar de Formule 1 als motorfabrikant.
Hoogtijdagen in de jaren 90
Het wint tussen 1992 en 1997 vijf coureurstitels en zes constructeurstitels met Williams en Benetton: Nigel Mansell, Alain Prost, Michael Schumacher, Damon Hill en Jacques Villeneuve winnen kampioenschappen. Toch beëindigt Renault zijn fabrieksbetrokkenheid na 1997, hoewel hun motoren tot 2000 zonder fabriekssteun worden gebruikt. De terugkeer volgt in 2000. Renault koopt het in Enstone gevestigde Benetton Formula-team, voorheen team dat in 1995 met Schumacher en Renault-steun kampioen werd. Renault wordt in 2001 weer een fabrikant van fabrieksmotoren en in 2002 wordt het in Enstone gevestigde team omgedoopt tot Renault.
Het team viert grote successen met Fernando Alonso, het wint de coureurs- en constructeurskampioenschappen in 2005 en 2006. Alonso vertrekt maar komt in 2008 alweer terug na een hectisch jaar bij McLaren. Met zijn terugkeer doet Renault een gooi naar nieuw succes. De hereniging begint voortvarend en uiteindelijk worden er twee zeges geboekt in Singapore en Japan. Die van Singapore draait uit op een schandvlek in de F1-geschiedenis voor Renault.
Crashgate in 2008
In de race krijgt Nelson Piquet jr. de opdracht om met een crash een safety car-situatie te veroorzaken. Alonso haalt er groot voordeel uit en wint de race. De inmiddels ontslagen Piquet geeft zijn daden toe tijdens het onderzoek: teambonzen Flavio Briatore en Pat Symonds krijgen jarenlange straffen die overigens al vrij snel geschrapt worden.
Na het sterke eindschot in 2008 lijkt Renault dé uitdager te worden voor 2009. De hoge verwachtingen worden bij lange na niet gehaald. Piquet jr. wordt halverwege het seizoen vervangen door Romain Grosjean. Alonso haalt uitgerekend in Singapore zijn enige podium na het jaar, hij kondigt na de race zijn vertrek naar Ferrari aan. In 2011 heeft Renault zijn aandelen in het in Enstone gevestigde team verkocht, hoewel het in 2011 de chassisnaam Renault blijft gebruiken.
Alpine
Renault blijft in de sport als motorfabrikant. Het wint in 2010–2013 vier coureurs- en constructeurstitels met Sebastian Vettel en Red Bull Racing. Het bedrijf koopt het in Enstone gevestigde team in 2016 opnieuw en doopt het om tot Renault. De prijzenkast wordt echter niet bijgevuld. Het team wint in de daar opvolgende vijf seizoenen niet en wordt in 2021 omgedoopt tot Alpine, naar de sportwagenlijn van het merk. Met Esteban Ocon en de opnieuw teruggekeerde Fernando Alonso worden er succesjes geboekt: een overwinning voor Ocon in Hongarije ‘21 en in hetzelfde jaar een podiumplek voor Alonso in Qatar.
De regelrevolutie van 2022 heeft Alpine nog niet het succes gebracht waar het zolang op hoopte. Een vierde plek bij de constructeurs is het maximaal haalbare, reden voor Alonso om weer eens te vertrekken. Diens stoeltje wordt voor 2023 overgenomen door Pierre Gasly, waarmee Alpine het perfecte Franse marketingplaatje compleet heeft. Nu nog de successen, want ook die blijven redelijk uit in dit jaar. Al is de derde plek van Ocon in Monaco natuurlijk een mooie opsteker voor het team. De media schrijven echter vooral over het gerommel achter de schermen. Zowel CEO Laurent Rossi, teambaas Otmas Szafnauer als chef-ontwerper Pat Fry moeten nog voor de zomerstop het veld ruimen.
BWT Alpine F1 Team
Teambaas | Bruno Famin |
Technisch directeur | Joe Burnell |
Testcoureur 2024 | Jack Doohan |
Vestigingsplaats | Enstone |
GP-debuut | Groot Brittannië 1977 |
Coureurstitels | 2 (2005, 2006) |
Constructeurstitels | 2 (2005, 2006) |
Eindstand WK 2023 | 12 |
Coureurs | |
Esteban Ocon #31 | |
Nationaliteit | Frans |
Geboortedatum | 17-9-1996 |
GP-debuut | België 2016 |
Wereldtitels | – |
Eindstand WK 2023 | 12 |
Pierre Gasly #10 | |
Nationaliteit | Frans |
Geboortedatum | 7-2-1996 |
GP-debuut | Maleisië 2017 |
Wereldtitels | – |
Eindstand WK 2023 | 11 |
Alpine staat binnen één bocht met lege handen tijdens de GP van Hongarije:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."