Aston Martin maakte dinsdag bekend dat het meesterontwerper Adrian Newey heeft gecontracteerd. In aanloop naar de officiële presentatie werd er al veel gezegd en geschreven over de 65-jarige aerodynamica-goeroe; hij is immers een van de meest succesvolle ingenieurs in de Formule 1. Lawrence Stroll zal ongetwijfeld in zijn handen wrijven bij het bekijken van Newey’s indrukwekkende cv.

LEES OOK: Lawrence Stroll over de strijd om Adrian Newey: ‘Hij is de sleutel tot succes’

Adrian Newey is van kinds af aan al geïnteresseerd in het ontwerpen van auto’s. Wat begint met schaalmodellen uit de doos, verandert al snel in eigen creaties die hij in de klusschuur van zijn vader bedenkt en in elkaar zet. Dat zijn studie in die richting gaat, komt dan ook niet als een verrassing. Hij specialiseert zich in aerodynamica en gaat na de universiteit aan de slag bij het Formule 1-team van Fittipaldi. In 1984 stapt hij over naar de IndyCar en niet zonder succes. Zijn creaties leveren hem in 1985 en 1986 de titel op.

LEES OOK: Adrian Newey verklaart transfer naar Aston Martin: ‘Had een nieuwe uitdaging nodig’

De eerste successen in de Formule 1

Zijn eerste Formule 1-ontwerp ziet in 1988 het levenslicht. De March doet het niet onverdienstelijk en Newey blijft het team trouw tot de zomer van 1990 wanneer hij de bons krijgt. March is inmiddels omgedoopt tot Leyton House en velen zien dit ontwerp als een van de mooiste ooit in de F1.

Ivan Capelli geeft de Leyton House de sporen op de Hockenheimring (Motorsport Images)

Het echte succes begint in de periode hierna wanneer hij in dienst treedt bij Williams. Van 1991 tot en met 1996 is hij samen met technisch directeur Patrick Head verantwoordelijk voor de dominantie van dit team. Na vijf constructeurstitels en vier wereldtitels voor de coureurs verlaat hij het team voor een nieuwe uitdaging en gaat aan de slag bij McLaren.

Alain Prost is in 1993 haast onverslaanbaar in de Williams FW15C (Motorsport Images)

Felle concurrentie voor Newey

De oogst bij McLaren is in de periode van 1997 tot 2005 wat schraler. Alleen met Mika Häkkinen achter het stuur wint het team eind jaren ’90 eenmaal de constructeurstitel en gaat de Fin er tweemaal met de wereldtitel vandoor. Ferrari is samen met Michael Schumacher in de periode die hierop volgt nagenoeg onverslaanbaar. Adrian Newey heeft het niet meer naar zijn zin bij McLaren en twijfelt of hij nog wel in de sport wil blijven. Tot het nieuwe team van Red Bull hem weet over te halen en hem veel vrijheid belooft.

Mika Häkkinen op weg naar zijn eerste wereldtitel in 1998 (Motorsport Images)

Het duurt even voordat het jonge team van Red Bull er goed en wel staat, maar wanneer het eenmaal begint te draaien, rijgt Sebastian Vettel de titels aaneen. Tussen 2010 en 2013 wint het team alle kampioenschappen. Zo heeft Adrian Newey er ineens acht extra achter zijn naam staan. Is er iemand die hem nog kan stoppen?

Sebastian Vettel in actie in de RB6, de bolide waarmee zowel hij als Red Bull de wereldtitel winnen in 2010 (Motorsport Images)

De komst van Verstappen

Het antwoord is ja! Mercedes blijkt vanaf 2014 de dominante factor in de sport. Red Bull moet het lange tijd afleggen tegen een ontketende Lewis Hamilton, Tot een piepjonge Max Verstappen in de cockpit plaatsneemt en het team weer vleugels geeft. Het succes van de afgelopen jaren is bekend, Red Bull neemt vult de prijzenkast in Milton Keynes aan met vijf grote trofeeën. Twee wereldbekers voor het team en drie voor de Nederlander.

Max Verstappen wint zijn derde wereldtitel in de Formule 1 in Qatar (Motorsport Images)

Voor Adrian Newey staat de teller hiermee op vijfentwintig, hij laat hij al zijn concurrenten ver achter zich. Echter, begin dit jaar komt er ook aan het Red Bull-hoofdstuk een einde. De ontwerper is op zoek naar ‘een nieuwe uitdaging’. Die komt er in de vorm van een technische hoofdrol bij het team van Aston Martin; in september verbond Newey zich voor meerdere jaren aan het team uit Silverstone. Kan hij ook hier titels veroveren? De tijd zal het leren.

Adrian Newey
Adrian Newey poseert met de AMR24 van zijn nieuwe werkgever (Aston Martin)

Lees hier alles over de aanstaande GP in Azerbeidzjan


NU in de winkel en ook digitaal te bestellen (met gratis bezorging in Nederland!): de nieuwste editie van FORMULE 1 Magazine! Met alles over de Dutch GP in Zandvoort, de spannende strijd tussen Lando Norris en Max Verstappen, interviews met George Russell, Rico Verhoeven en Ruud Gullit, reportages vanuit de paddock en nog veel meer!