Na de zogenaamde flexi-wings zorgt een nieuw onderdeel van McLaren voor commotie; de achtervleugel van de MCL38 is het gesprek van de dag in de paddock. Het carbon zou zo ver doorbuigen onder aerodynamische druk dat er op hoge snelheden een soort ‘mini-DRS’ ontstaat. Volgens McLaren-coureur Oscar Piastri is de vleugel legaal, maar rivaal Sergio Pérez is allesbehalve overtuigd.
LEES OOK: Piastri over controversiële achtervleugel McLaren: ‘Dat krijg je als je vooraan rijdt’
Na de GP van Azerbeidzjan gingen beelden van de achtervleugel van McLaren viraal – met name op X werden er veel filmpjes gedeeld van de MCL38. De achterkant van de auto werd vergeleken met de concurrenten van Ferrari en Red Bull. Hieruit bleek dat de spoiler bij de papaja’s op hoge snelheden veel verder doorbuigt. Volgens experts creëert dit een soort ‘mini-DRS’, waardoor de auto minder last heeft van luchtweerstand.
LEES OOK: Verstappen over achtervleugel McLaren: ‘Duidelijk wat er gebeurt’
De FIA overweegt inmiddels maatregelen tegen het gebruikt van buigbare achtervleugels. Echter, volgens Sergio Pérez is het vrij duidelijk dat McLaren de regels overtreedt. “Het is duidelijk dat het buiten de reglementen valt”, zei hij donderdag tegen het Duitse Auto, Motor und Sport. “Die auto is illegaal, maar het lijkt erop dat ze het toestaan. Ik ben zeer verrast.” Collega Max Verstappen plaatste ook een aantal vraagtekens bij de achtervleugel van McLaren.
Lees hier alles over de aanstaande GP in Singapore
NU in de winkel en ook digitaal te bestellen (met gratis bezorging in Nederland!): de nieuwste editie van FORMULE 1 Magazine! Met alles over de Dutch GP in Zandvoort, de spannende strijd tussen Lando Norris en Max Verstappen, interviews met George Russell, Rico Verhoeven en Ruud Gullit, reportages vanuit de paddock en nog veel meer!